Cleantech
Nyt projekt skal få flere miljøvenlige biler på vejene


Tirsdag var der kick-off konference for projektet Great, som skal fremme el- og biogasbiler i transportkorridoren mellem Stockholm, Oslo via Skåne og Danmark til Hamborg. Foto: News Øresund – Thea Wiborg
Store ambitioner, mange udfordringer, men gode forudsætninger eftersom både offentlige og private aktører er med, tror partnerne i det nystartede projekt Great, som skal fremme el- og biogasbiler i transportkorridoren mellem Stockholm, Oslo via Skåne og Danmark til Hamborg. Tirsdag var der kick-off konference for projektet.
Projektet Great der medfinansieres af EU, bliver ledt af Region Skåne og blandt deltagerne findes en lang række regioner samt blandt andet Nissan, E.ON og FordonsGas Sverige. En blanding af offentlige og private aktører giver gode forudsætninger for at lykkes, fremhævede flere af talerne på tirsdagens kick-off konference.
”Det er svært at lave en infrastruktursatsning på alternative drivmidler uden at samle flere aktører” siger Tina Helin, adm. direktør for E.ON Gas til News Øresund.
Uden infrastruktur vil bilisterne ikke købe miljøvenlige biler og uden et marked vil producenterne ikke satse på at udvikle infrastrukturen. Det er en hønen-og-ægget-diskussion, påpeger Tina Helin. Men med støtte fra EU kan projektet se nærmere på hvordan en infrastruktur kan opbygges, håber hun.
”De fleste er jo i sidste ende styret af sin pengepung, så gode ambitioner er ikke nok. Vi skal hjælpe konsumenterne til at vælge det rette. I hvert fald i starten” siger Tina Helin.
I Danmark og Norge er der fokus på el som alternativt drivmiddel, mens der i Sverige og Tyskland er mere fokus på biogas. Projektpartnerne vil fremme muligheden for at biler og godstransport med alternativt drivmiddel kan køre til andre regioner, uden at føreren skal være urolig over at ikke kunne tanke eller lade på vejen.
Men selvom regionerne samordner sine initiativer, så er der brug for at de nationale regeringer går samme vej, hvis der skal skabes vækst i miljøbilsalget. Eksempelvis forventes det, at ændringen i afgiftsfritagelsen af elbiler i Danmark, vil påvirke salget negativt. Det har bilproducenten Nissan allerede mærket, fortalte Jarkko Ahlbom projektmanager på Nissan Nordic Europe, på konferencen. Ligeledes har diskussionen omkring den reducerede beskatning af tjenestebiler, som kan klassificeres som miljøbil, i Sverige påvirket salget, mener Tina Helin.
”Vi havde en peak i salget af gasbiler i 2014 med en stigning på 14 procent. I 2015 var væksten 6-8 procent. Det er blandt andet en effekt af usikkerheden omkring beskatningen. Men nu ved vi at reglerne kommer til at gælde frem til 2019,” siger hun.
Norge storsatser på de eldrevne biler. Der er nu omkring 70.000 elbiler i Norge og næsten hver tredje ny bil, som bliver solgt i Oslo regionen, er en elbil, fortalte Eva Næss Karlsen, special advisor i Oslo kommune fra scenen, hvor repræsentanter fra de offentlige aktører var samlet for at fortælle om sine satsninger.
News Øresund – Thea Wiborg
Fakta
Great står for Green Region for Alternative fuels for Transport. Det dansk-tysk-svenske samarbejde STRING har taget initiativ til projektet og EU finansierer halvdelen af budgettet. Projektpartnere er E.ON Danmark, E.ON Sverige AB, E.ON Biofor, FordonsGas Sverige, Renault og Nissan Europé, samt Danmarks Tekniske Universitet (DTU), Region Skåne, Oslo kommune, Region Västra Götaland, Region Halland, Region Hovedstaden og Region Sjælland, Københavns Kommune, Schleswig Holstein og Hamburg stad. Formålet er at fremme bevidstheden om alternative drivmidler og udvikle forretningsmodeller og samarbejde omkring alternative drivmidler samt at opstille 70 ladestandere og tre gasstationer. Budgettet er 14 millioner euro og projektet løber i tre år.
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur11 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø