Følg os på

Infrastruktur

Svenske storbyer vil have staten til at betale for højhastighedsjernbane

Publiseret

 

Sverigeforhandlingen foto Johan Wessman

Stockholm, Gøteborg og Malmø/Skåne vil have at staten betaler alle udgifter for den planlagte højhastighedsjernbane samt at forbindelser til København, Oslo og Arlanda tages med i planlægningen allerede fra start. Foto: News Øresund – Johan Wessman

Stockholm, Gøteborg og Malmø/Skåne vil have at staten betaler alle udgifter for den planlagte højhastighedsjernbane samt at forbindelser til København, Oslo og Arlanda tages med i planlægningen allerede fra start. Det er to af punkterne i et fælles udspil fra landets tre storbyregioner.

Sverigeförhandlingen, som undersøger mulighederne for at finansiere og bygge højhastighedsjernbane i Sverige, præsenterede sit forslag om strækningen Stockholm, Gøteborg og Malmø mandag. Ifølge forslaget skal stationerne syd for Jönköping placeres i Värnamo, Hässleholm, Lund og Malmø. Dermed kommer højhastighedstoget ikke til at passere forbi Växjö og Älmhult, som var et alternativ.

I næste uge præsenterer Sverigeförhandlingen sit forslag om hvordan den kollektive trafik i storbyerne skal se ud. Derefter følger diskussioner og forhandlinger med de berørte kommuner og regioner, om blandt andet medfinansiering og etablering af jernbanespor.

Nu er de tre storbyregioner kommet med sit første bud. Udover at de vil have, at staten skal betale omkostningerne for højhastighedsjernbanen og at udgifterne skal ligge udover andre eksisterende infrastrukturplaner, mener Stockholm, Gøteborg og Malmø, at der allerede fra starten skal være planer om forbindelser til Oslo, København og Arlanda.

Bag udspillet står Stockholms stad, Göteborgs stad, Malmö stad, Stockholms läns landsting, Västra Götalandsregionen och Region Skåne.

”Ligesom til en lønforhandling er det nu samtalen starter. Men jeg tør ikke sige noget om hvilke punkter Skåne kommer til at fokusere ekstra på”, siger Mikael Stamming, Region Skånes udviklingsdirektør til News Øresund.

Det er første gang denne her type af forhandling bliver brugt på nationalt niveau.

”Det er yderst interessant og unikt at storbyregionerne, som udgør 52 procent af Sveriges befolkning, er enige på det højeste politiske niveau” siger Mikael Stamming.

News Øresund – Anna Palmehag
Fakta

Sverigeforhandlingen skaber grundlag for en ny højhastighedsbane

På et unikt mandat fra først den borgerlige Allianceregering og derefter fra den nuværende rødgrønne svenske regering skal HG Wessberg og Catharina Håkansson gennemføre forhandlingerne om anlægningen af en svensk højhastighedsbane.

Med hjælp af et sekretariat med ti ansatte skal de forhandle med kommuner og regioner langs med strækningen for at med hjælp af øgede grundværdier og regionale og lokale penge fremsætte et forslag til en svensk højhastighedsbane.

  • Den svenske højhastighedsbane skal sammenkoble Stockholm-Göteborg og Stockholm-Malmö med tog som kan køre 320 kilometer i timen. Fra Stockholm-Linköping skal den nye jernbane gå til Jönköping, hvor den deler sig mod Göteborg og Malmö.
  • Rejsetiden mellem Göteborg og Stockholm vil blive 2 timer og mellem Malmö og Stockholm 2,5 time.
  • Projektet skal også lede til et øget boligbyggeri, særligt i Malmö, Göteborg og Stockholm. Målsætningen er at skabe 100.000 nye boliger.
  • Finansieringen skal komme fra stat, kommuner, regioner, private investorer samt gennem billetindtægter fra passagererne. Et vigtigt spørgsmål i diskussionen om finansieringen handler om hvordan den forhøjede ejendoms- og grundværdi ved højhastighedsbanen kan udnyttes.

Indsamling af fakta som i 2016 overgår til en forhandlingsfase, som skal være klar i løbet af efteråret 2017. Senest i december 2017 skal en slutrapport præsenteres for regeringen. To delrapporter skal afleveres allerede i år. De handler om grundværdierne samt kommercielle forudsætninger og finansiering af højhastighedsbanen. Den 1. juni 2016 skal næste delrapport være klar. Den handler om tiltag i storbyerne inklusiv hvordan disse kan medvirke til finansieringen.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige7 timer ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 dag ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 dag ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur3 dage ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 dage ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark2 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.