Politik
Nyt råd skal løse op til ti grænsehindringer om året
Norden har fået et nyt Grænsehindringsråd. FormandenSiv Friðleifsdóttir har store forventninger til arbejdet. Grænsehindringsspørgsmålene står højt på de nordiske statsministres og Nordisk Råds politiske dagsorden, siger hun.
Formålet med det nye Grænsehindringsråd, som netop har haft sit første møde, er at arbejde for en friere bevægelighed over grænserne. Dette gælder for både enkeltindivider og virksomheder. Medlemmerne af rådet består af en repræsentant fra hvert nordisk land og fra Færøerne, Grønland og Åland samt repræsentanter fra Nordisk Råd og Det Nordiske Ministerråds sekretariat.
Rådets medlemmer vil få 3-5 grænsehindringer pr år, som de skal arbejde med. Målet er så at de sammen skal løse fem til ti nordiske grænsehindringer hvert år.
”Vi kan ikke arbejde med alt samtidigt, men udvælger nogle, som vi grundigt gennemgår. Enten frem til hindringen er løst eller til at vi må konstatere, at den ikke kan løses. Og så skal medborgerne få kendskab til det”, siger Siv Friðleifsdóttir, formand for det nye Grænsehindringsråd, i en pressemeddelelse.
Grænsehindringsrådet er en del af den deklaration, der omfatter en ny strategi og handlingsplan for at løse grænsehindringer. Denne blev underskrevet af de nordiske statsministre i forbindelse med Nordisk Råds session i oktober sidste år. (News Øresund)

-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur12 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur12 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø