Følg os på

Infrastruktur

Øresundsbroens kapacitet rækker i en overskuelig fremtid – flaskehalsene opstår på land, mener konsortiet

Publiseret

 

Caroline Ullman Hammer

Øresundsbroen har større kapacitet end landanlæggene. Der er brug for at udbygge jernbanen ved Københavns Lufthavn og stationen i Ørestad ligesom jernbanen mellem Malmø og Lund. Det mener Øresundsbro Konsortiets adm. direktør Caroline Ullman-Hammer. Foto: Øresundsbron

Det vil være plads nok til biler og tog på Øresundsbroen i en overskuelig fremtid, viser trafikprognoserne fra Øresundsbro Konsortiet. Flaskehalsene opstår på land og frem for alt ved Københavns Lufthavn. Det skriver konsortiets nyhedsbrev Fokus Øresund.

”De store trængselsproblemer vil opstå på land, ikke på broen. Det er på landanlægget kapaciteten ikke er tilstrækkelig” siger Øresundsbro Konsortiets adm. direktør Caroline Ullman-Hammer til deres eget nyhedsbrev Fokus Øresund.

For nylig lavede Øresundsbro Konsortiet en ny prognose for biltrafikken over Øresundsbroen frem til 2040. Prognosen tager udgangspunkt i en årlig trafikstigning på 2-2,5 procent og viser at også når effekten fra Femern Bælt tunnelen medregnes, vil der være plads nok på vejdelen i prognoseperioden.

Förra året gjordes den senaste prognosen för järnvägstrafiken och den visar att antalet godståg som passerar Öresundsbron väntas öka från dagens 25 till 39 per dygn fram till 2035. Med tanke på att bron klarar 89 godståg per dygn utan att störa trafiken med persontåg uppges kapaciteten vara god under lång tid även om prognosen för järnvägstrafiken inte tar hänsyn till den kommande fasta förbindelsen över Fehmarn Bält.

– Men eftersom bron kan klara ökad belastning med så god marginal, är slutsatsen densamma, även om den förbindelsen räknas in, menar Caroline Ullman-Hammer.

Hon tycker det är bra att diskussionen om ny infrastruktur över Öresund lyfts fram eftersom det tar lång tid att genomföra investeringar i ny infrastruktur.

– Men det sägs ofta, att det ”snart är trångt på bron”, vilket inte är sant. Det visar både våra och andras beräkningar. Det är viktigt att diskussionerna utgår från korrekta fakta. Och de är, att det inte är bron som kommer bli den första framtida flaskhalsen. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Norden23 timer ago

En fælles nordisk debatredaktion blev drøftet af chefredaktører fra Danmark, Sverige, Norge og Finland

En nordisk debatredaktion, hvor fælles emner kan diskuteres. Det var et forslag, der blev taget op af svenske Dagens Nyheters...

Sverige24 timer ago

Stigende antal eksplosioner i Sydsverige ifølge ny politirapport

På trods af færre eksplosioner på landsplan er antallet steget i Sydsverige ifølge en ny årsrapport om eksplosioner i Sverige...

Danmark1 dag ago

Efter Sveriges militære forstærkning på Gotland foretages en lignende dansk investering på Bornholm

Bornholm og Gotland er strategiske for Danmarks, Sveriges og NATO’s forsvar af Østersøen, og i 2018 genskabte Sverige et regiment...

Norden1 dag ago

Finland investerer milliarder i at fravælge russisk sporvidde og tilpasse jernbanen til europæisk standard

I Finland har jernbanen en sporvidde på 1.524 millimeter, det samme som i Rusland. Nu har Finland besluttet gradvist at...

Sverige1 dag ago

Den svenske grænsekontrol forlænges igen

Sverige vil fortsætte med kontrol ved de indre grænser i yderligere seks måneder. Når den nye tilladelse udløber, vil Sverige...

Energi1 dag ago

Vedvarende elproduktion i Sverige trues af nye regler

I marts blev der gennemført en reform af det svenske elnet, som har skabt uventet høje gebyrer for el-producenterne. Vedvarende...

Interviews2 dage ago

Pendlerserie: Camilla Latifi kom til Malmø for kærlighedens skyld – men jobbet blev i Danmark

MALMØ. Lige nu skaber sporfejl på Øresundsbroen problemer for Øresundspendlerne, med færre og langsommere tog som følge deraf. Men Camilla...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.