Følg os på

Infrastruktur

Øresundstogene kan blive et svensk trafiksystem med slutstation i København

Publiseret

 

oresundstag_malmoc

Skånetrafiken og Transport- og Bygningsministeriet indleder nu et forstudie med udgangspunkt i hvordan togtrafikken over sundet skal organiseres fremover. Ved at gøre det til et i grunden svensk trafiksystem med én operatør vil driften blive forenklet. Det mener Skånetrafikens togchef Magnus Andersson.

Et forstudie indledes nu for at undersøge hvordan Øresundstogene over broen vil kunne organiseres som et i grunden svensk trafiksystem, der går til og fra København. Det vil indebære én operatør for trafikken og forenkle driften, mener Skånetrafikens togchef Magnus Andersson. Slutrapporten skal præsenteres i marts næste år og den nuværende trafikaftale udløber i 2019.

– Vi har sammen med Transport- og Bygningsministeriet startet en afklaring af hvordan vi lempeligt organiserer trafikken og skaber dermed forudsætningerne for den kommende udbudsrunde på svensk side, siger Magnus Andersson, togchef på Skånetrafiken til News Øresund.

Udgangspunktet er dels at det drejer sig om en lille andel af rejsende fra Sverige som kører videre på Kystbanen efter København, og modsvarende for trafikken i den anden retning, og dels handler det om at gøre driften enklere og kvalitetsmæssigt bedre. Gennem at samordne trafikken og have én operatør bliver ansvarsspørgsmålet enklere, mener Magnus Andersson.
– Som det er nu er der mange parter indblandet i Øresundstogstrafikken over broen, det er ikke optimalt. Kvalitetsspørgsmålene og den operative drift bliver kompliceret, spørgsmålet er om det kan gøres anderledes. Vi er nu i gang med udbuddet på et forstudie omkring det.

Forstudiet sættes nu i gang og der forventes delleverancer til efteråret, inden slutrapporten bliver præsenteret i marts næste år.
– Så vil der findes forslag til hvordan trafikken kan organiseres og hvilke danske og svenske aftalemodeller som er lempelige at anvende, siger Magnus Andersson.

Fra dansk side anses det for rimeligt at togtrafikken over broen bliver mere ”svensk” og går til og fra København, ifølge Magnus Andersson.
– Man er klar til at give mere tyngde til os til at organisere trafikken. Der findes en forståelse og fælles forståpelse omkring at det er passende med nye tiltag omkring organiseringen af brotrafikken.

Den nuværende aftale om den svenske trafik løber til 2019, og den danske aftale mellem ministeriet og DSB til 2024, men med mulighed for at forkorte aftalen når det gælder Øresundstogene. Spørgsmålet om at adskille togtrafikken over broen fra Kystbanen har eksisteret som forslag allerede fra den tidligere regering i Danmark. Præcist hvor og hvornår trafikken kan adskilles indgår også som en del af forstudiet.

For de rejsende vil en samordnet trafik med én operatør indebærer en klar forbedring, mener Magnus Andersson.
– Den store forandring er at vi kan få en bedre kvalitet og service i trafikken.

I dag ligger ansvaret for trafikken med Øresundståg på svensk side hos seks trafikfirmaer med Skånetrafiken i spidsen. I Danmark styrer Øresundstogtrafikken af statslige DSB på vegne af Transport- og Bygningsministeriet. Undersøgelsen omhandler at hele ansvaret for driften kan havne på svensk side, og at togstrækningen i Danmark forkortes gennem at togene går til og fra København og ikke som i dag til Helsingør.

(News Øresund – Jenny Andersson)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Kultur20 minutter ago

Svensk-danska kulturfonden uddeler projektstøtte på 350.000 svenske kroner

Svensk-danska kulturfonden har nu åbnet for ansøgninger til dette års projektstøtte. For at “støtte det kulturelle samarbejde mellem Sverige og...

Energi19 timer ago

Rekordlave priser på benzin i Sverige

Benzin og diesel er billigere i Sverige end i de fleste andre dele af Europa. Sammenlignet med den disponible indkomst...

Infrastruktur6 dage ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed6 dage ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik6 dage ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur6 dage ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv7 dage ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.