Cleantech
Öresund Dry Docks i Landskrona ombygger HH-færger til batteridrift


I 2017 bliver to af HH-Ferries færger, som trafikeret ruten Helsingør-Helsingborg under varemærket Scandlines, ombygget til batteridrift. Foto: News Øresund
Det bliver reparationsværftet Öresund Dry Docks, i Landskrona, som skal ombygge to af HH-Ferries færger til batteridrift. Det meddeler ABB som står for teknikken samt konstruktionen af de fire helautomatiske robotarme til hurtig opladning af fartøjerne, der oplyses at blive verdens største udslipfri færger.
Containerne med 4,16 MW batterier bliver løftet ombord på begge færger i februar 2017 og i april tages færgen Tycho Brahe ind i Öresund Dry Docks tørdok i Landskrona til ombygning, og er derefter klar til at krydse Øresund udelukkende med hjælp af batterier og elmotorer. I oktober er det den anden færge Auroras tur til at blive ombygget.
Ifølge ABB bliver Aurora og Tycho Brahe verdens største udslipsfri færger og kommer til at tilbagelægge den cirka fire kilometer lange strækning mellem Helsingør og Helsingborg udelukkende med eldrift. Færgerne kommer til at lades hurtigt op i havnen, med hjælp af fire helautomatiske ladearme, som ABB netop nu er ved at bygge og som skal installeres i Helsingør og Helsingborg havn i starten af næste år. Alt i alt er det en investering på 300 millioner kroner som rederiet HH-Ferries laver for at ombygge de to færger, som sejler over Øresund, under markedsføringsnavnet Scandlines. EU’s fond INEA bidrager med 120 millioner svenske kroner til ombygningen.
– Vores konvertering af færgerne Tycho Brahe og Aurora til batteridrift er en væsentlig del af vores miljøstrategi, for at mindske udslip og mindske miljøpåvirkningen fra vores virksomhed på Øresund. Vi er stolte over initiativet, som er det største enkeltstående projektinvestering i firmaets historie, siger Henrik Rørbæk, adm. direktør for HH Ferries. (News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge