Følg os på

Danmark

Overraskelser i flere østdanske kommuner efter valget

Publiseret

 

I Roskilde Kommune er De Konservative nu lige så store som Socialdemokratiet efter valget, men kom ikke med til forhandlingsbordet om magtfordelingen. Foto: Roskilde Station, News Øresund

I flere kommuner i Østdanmark tog forhandlingerne om borgmesterposten en overraskende drejning efter stemmerne fra valget blev talt op. Et nedslag i valgresultaterne for tre udvalgte kommuner – Roskilde, Faxe og Næstved – viser, at det ikke nødvendigvis er de største partier, der får indflydelse på magtfordelingen. 

Det er snarere den efterfølgende proces, konstitueringen, hvor de nyvalgte byrådsmedlemmer bruger deres mandat til at pege på en borgmester og kan danne flertal udenom det største parti, som var tilfældet i alle tre kommuner.

I Roskilde tog konstitueringsprocessen en dramatisk drejning, da Socialdemokratiet beholdt magten som borgmester. Det er til trods for at partiet gik tilbage med 6,7 procentpoint, men fik opbakning fra V, EL og R, som også gik tilbage – og SF som gik frem. Dermed forbliver Socialdemokratiets Thomas Breddam borgmester i kommunen, skriver Sjællandske Nyheder. 

De Konservative stod helt uden for forhandlingerne. De fik ellers en historisk fremgang med 7 mandater – ligeså mange som S. De Konservatives spidskandidat og folketingsmedlem Rasmus Jarlov var dog isoleret set glad for valgresultatet.  

– Det er første gang i de sidste 25 år, at De Konservative er blevet det største borgerlige parti. Det er jo ret godt, og det er vi meget taknemmelige for, sagde han til TV2 Kosmopol via SN. 

Liberal Alliance går uden om de største partier og tager magten i Faxe 

Samtlige partier uden om Socialdemokratiet og Venstre bakker op om 33-årige Mikkel Dam fra Liberal Alliance som ny borgmester i Faxe Kommune. LA blev det tredjestørste parti i den sydsjællandske kommune, men Mikkel Dam scorede flest personlige stemmer og bliver partiets eneste borgmester i landets 98 kommuner.  

– Jeg er totalt stolt, men også lettet over det. Valgresultatet har talt sit tydelige sprog, udtalte han til TV2 Øst. 

Både V og S oplevede en stemmenedgang og får henholdsvis 5 og 4 mandater, hvilket svarer til en nedgang på to mandater til Venstre, mens Socialdemokratiets mandater halveres i forhold til valget i 2021. De er fortsat de partier med flest mandater i byrådet, men blev altså ikke inviteret med i forhandlingerne, skriver SN 

V vælter S af borgmesterstolen i Næstved efter 106 år på magten 

Valgresultatet i Næstved på Sydsjælland gik hen og blev historisk, da det er sikkert, at Socialdemokratiet ikke længere skal være borgmester – en post som partiet har siddet tungt på i 106 år. Den nuværende borgmester Carsten Rasmussen (S) taber valget efter 14 år på posten til glarmesteren Kenneth Sørensen fra Venstre, som overtager borgmesterkæden.  

Socialdemokratiet blev ellers det absolutte største parti med 31,1 procentpoint af stemmerne efterfulgt af Venstre med 15,4 procentpoint, viser tal fra TV2 Øst. S var alligevel det parti, der gik mest tilbage i kommunen med 8,2 procentpoint. Venstre blev bakket op af resten af de blå partier, som dermed havde et flertal af mandaterne udenom S.     

(News Øresund)  

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Politik4 dage ago

Danmarks nye vækstminister: Enormt potentiale på den anden side af Øresund

Allinge. Den danske regering vil have større fokus på samarbejdet med landets naboer, både syd og øst for Danmark ifølge...

Danmark5 dage ago

Danmarksdemokraternes formand: Ældre har for lidt selvbestemmelse

Allinge. Ældrepolitikken i Danmark handler for lidt om mennesker og for meget om systemer, struktur og økonomi. Det var Danmarksdemokraternes...

Øresund2 uger ago

Internationale jobsøgende ser muligheder i Øresund-regionen – men der er stadig grænsehindringer

International Citizen Day i Lund samlede arbejdsgivere, den offentlige sektor og jobsøgende samme sted. Arrangementet var specifikt for det internationale...

Politik2 uger ago

Danmarks nye regering får debut på Folkemødet

Den langtrukne regeringsdannelse har gjort det svært for arrangører på Folkemødet – som i Sverige modsvarer til Almedalsveckan – at...

Øresund3 uger ago

Greater Copenhagen er den mest folkerige af de nordeuropæiske storbyregioner

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen, der kan fejre 10 års jubilæum, ermed sine 4,6 millioner indbyggere den mest folkerige...

Øresund3 uger ago

Greater Copenhagens direktør valgt ind i Øresundsinstituttets bestyrelse

På Øresundsinstituttets årsmøde torsdag blev fem nye medlemmer valgt til bestyrelsen: Jan Juul Christensen, Greater Copenhagens managing director, Ulrika Hallengren,...

Erhverv3 uger ago

Copenhagen Malmö Port henter ny administrerende direktør fra det dansk-svenske rederi Molslinjen

Den 1. juni tiltræder Kristian Durhuus som ny administrerende direktør for havneselskabet Copenhagen Malmö Port (CMP). Han er i dag...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.