Følg os på

Danmark

PostNord stopper med at omdele breve i Danmark – påvirker ikke Sverige

Publiseret

 

De røde postkasser begynder at blive afmonteret den 1. juli, og ved årets udgang indstiller PostNord postudbringningen i Danmark. Foto: News Øresun

PostNord omdeler sit sidste brev i Danmark i slutningen af året. Derefter vil de hellige sig distribution af pakker helt og holdent. Beslutningen betyder, at 1500 personer, næsten hver tredje medarbejder i Danmark, mister deres job.
Administrerende direktør Annemarie Gardshol mener, at hvis brevomdelingen skal fortsætte i Sverige på lang sigt, bør postlovgivningen reformeres.

Ved årets udgang stopper PostNord, der ejes i fællesskab af den svenske og den danske stat, med at omdele breve i Danmark. Årsagen til beslutningen er, at postselskabet ikke længere anser det for rentabelt at omdele breve. Antallet af breve sendt i Danmark er faldet med 90 pct. på 25 år og fortsætter med at falde, skriver PostNord i en pressemeddelelse.

Den 1. juni begynder PostNord at afmontere de 1.500 røde postkasser rundt om i landet. I stedet for breve vil PostNord nu fokusere udelukkende på det voksende marked for pakkedistribution i Danmark.

Fortsætter med at distribuere i Sverige

På spørgsmålet om, hvordan fremtiden ser ud for PostNords svenske postudbringning, indleder koncernchef Annemarie Gardshol med at understrege forskellene mellem Sverige og Danmark:

– I forbindelse med den nye postlov i Danmark, som trådte i kraft sidste år, ophørte vores ansvar for at befordre post i Danmark. I Danmark er digitaliseringen accelereret for et par år siden med krav om digitale postkasser, men dér vi er ikke i Sverige,” siger Annemarie Gardshol til News Øresund.

Det danske forbud vil ikke få nogen betydning for den svenske brevomdeling. Men Gardshol understreger, at der er behov for en ændring af postlovgivningen i Sverige, hvis PostNord skal klare sin mission:

– I løbet af de sidste fem år er brevmængden i Sverige faldet med over 50 pct, og det vil ikke blive anderledes i fremtiden. Jeg tror, det er ret presserende at få ændret postlovgivningen, når vi ser, hvor hurtigt det går.

Annemarie Gardshol henviser til Post- og Telestyrelsens (PTS) undersøgelse fra februar, der foreslår, at PostNord får mere tid end de nuværende to dage til at omdele indenlandske breve.

– Med de lovændringer, som PTS har skitseret, vil det være muligt fortsat at have en landsdækkende selvfinansieret brevservice i Sverige, der ikke er afhængig af statsstøtte, siger Annemarie Gardshol.

Digitalisering har en indvirkning

Samtidig er hun klar over, at brevmængderne vil falde, og der er da også en igangværende undersøgelse af spørgsmålet om krav til digitaliseret post fra myndighederne.

– Så vil man nok kunne se et knæk i kurven på samme måde som i Danmark. Men det er vigtigt, at disse beslutninger går hånd i hånd, for vi har brug for et langsigtet perspektiv i vores aktiviteter. Vi binder os til flerårige leasingaftaler, og vi påtænker at udskifte biler. De faste omkostninger er betydelige, så det langsigtede perspektiv er utroligt vigtigt for os.

PostNord i Sverige får ingen støtte fra den svenske regering til at levere breve, hvilket de også gerne vil undgå, mener koncernchefen. Det har man dog haft i Danmark de seneste fire år.

Fri postmarked 2024

Når PostNord stopper med at omdele breve i Danmark, vil 1.500 af de 4.600 medarbejdere miste deres job, ifølge Berlingske. Afskedigelse i Danmark er forbundet med mange omkostninger. Annemarie Gardshol fortæller, at den danske stat bidrager med 600 mio. kr. for at gøre omstillingen økonomisk overskuelig.

For dem, der ønsker at sende breve efter årsskiftet, er der Dansk Avisomdeling (DAO); avisdistributøren, som begyndte at omdele breve, da det danske postmarked åbnede for konkurrence i 2024. Med denne afgørelse blev PostNord fritaget for sin forpligtelse til at omdele post i hele Danmark.

Økonomiske problemer

PostNord har længe haft økonomiske problemer. Ifølge årsrapporten havde hele koncernen et underskud på 664 millioner kroner i 2023. Størstedelen af tabet stod Norge for. De mistede knap 1 milliard svenske kroner; Danmark tabte 168 millioner, mens den svenske del havde et overskud på 669 millioner kroner.

I Sverige blev portoen hævet kraftigt ved årsskiftet for at dække de øgede omkostninger ved de færre og færre breve, der bliver sendt i landet.
(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Danmark3 timer ago

Rugekassen BioInnovation Institute i København udvider fra bioteknologi til kvanteteknologi og grøn energi

Først var det universitetsforskningen inden for bioteknologi, der skulle have støtte til at udvikle de bedste idéer til nye virksomheder...

Bæredygtighed8 timer ago

Den svenske regerings klimapolitik kritiseres – igen

For en uge siden blev den svenske regering kritiseret af OECD for sin klimapolitik. Nu slutter Klimapolitiska rådet, som har...

Sverige9 timer ago

Fødevaregiganter boykottes af Facebookgruppe i protest mod stigende priser

I mandags indledte en Facebook-gruppe sin ugelange boykot af de store dagligvarekæder i Sverige i håbet om, at det vil...

Sverige1 dag ago

Færre svenskere får en ph.d. i teknik – svenske ingeniører er bekymrede

Færre svenskere vælger at tage en doktorgrad inden for teknik, viser en ny rapport fra Sveriges Ingenjörer. Siden 2010 er...

Kultur1 dag ago

Svensk-danska kulturfonden uddeler projektstøtte på 350.000 svenske kroner

Svensk-danska kulturfonden har nu åbnet for ansøgninger til dette års projektstøtte. For at “støtte det kulturelle samarbejde mellem Sverige og...

Energi2 dage ago

Rekordlave priser på benzin i Sverige

Benzin og diesel er billigere i Sverige end i de fleste andre dele af Europa. Sammenlignet med den disponible indkomst...

Infrastruktur1 uge ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.