Infrastruktur
Region Skåne tager beslutning om milliardkøb af dobbeltdækkertog over Øresund i næste uge – skal trafikere Helsingborg-København


Så här kan det se ut när de nya dubbeldäckarna kommer in på stationen i december 2019. Illustration: Skånetrafiken
Region Skåne vil satse 1,6 milliarder svenske kroner på to ny dobbeltdækkertog som skal komplementere de nuværende Øresundstog på strækningen Helsingborg-København, fra og med december 2019. Investeringsudgiften bliver halt så stor som for de nuværende Øresundstog, og togvogne i to etager gør at kapaciteten kan forøges uden at perronerne på visse stationer skal ombygges.
Skånetrafiken vil øge antallet af rejser og togene kunne rumme flere passagerer og rejsen bliver mere bekvem. Derfor kommer Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne til at foreslå til regionstyrelsen at Skånetrafiken får nye tog på linjen mellem Helsingborg-København. Det fremgår af en pressemeddelelse. På mandag vil sagen blive behandlet på Kollektivtrafiknämndens møde i Region Skåne.
At øge kapaciteten på togene gennem at forlænge dem besværligøres af at platformene på visse stationer er for kort. En løsning er istedet at have dobbeltdækkertog, som blandt andet bruges af DSB i Danmark. I et tidligere interview med Anders Jönsson, togstrateg på Regionala utvecklingsavdelningen Region Skåne, med ansvaret for udredningsarbejdet, fremgår det at investeringsudgiften for dobbeltdækketog er ca. halvdelen så stor som til et Øresundstog. Et Øresundstog som har sin maxlængde består i dag af tre togsæt. Det giver knapt 700 siddepladser og koster cirka 300 millioner svenske kroner. Et dobbeltdækkertog med modsvarende antal siddepladser koster cirka 150 millioner at købe.
– Forskellen er at du betaler for teknikken tre gange med Øresundstogene, hver gang man køber et togsæt. I de her tog ligger teknikken i lokomotivet og en styrevogn, sagde Anders Jönsson til News Øresund.

SJ använder redan moderna eldrivna dubbeldäckare i tågtrafiken i mellersta Sverige. Foto: News Øresund
Togene forventes at kunne tages i drift i december 2019 og omkostningen beregnes til 1,6 milliarder svenske kroner. (News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Kultur12 måneder ago
Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København
-
Turisme/kultur12 måneder ago
Rekordmange danske turister besøgte Skåne sidste år
-
Samfund12 måneder ago
Billigere togrejser over sundet i Eurovision-ugen
-
Cleantech12 måneder ago
Nyt fossilfrit stålværk i Luleå reducerer Sveriges CO2-udledning med syv procent
-
Øresund11 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet