Følg os på

Infrastruktur

Region Skåne tager beslutning om milliardkøb af dobbeltdækkertog over Øresund i næste uge –  skal trafikere Helsingborg-København

Publiseret

 

 

Så här kan det se ut när de nya dubbeldäckarna kommer in på stationen i december 2019. Illustration: Skånetrafiken

Region Skåne vil satse 1,6 milliarder svenske kroner på to ny dobbeltdækkertog som skal komplementere de nuværende Øresundstog på strækningen Helsingborg-København, fra og med december 2019. Investeringsudgiften bliver halt så stor som for de nuværende Øresundstog, og togvogne i to etager gør at kapaciteten kan forøges uden at perronerne på visse stationer skal ombygges.

Skånetrafiken vil øge antallet af rejser og togene kunne rumme flere passagerer og rejsen bliver mere bekvem. Derfor kommer Kollektivtrafiknämnden i Region Skåne til at foreslå til regionstyrelsen at Skånetrafiken får nye tog på linjen mellem Helsingborg-København. Det fremgår af en pressemeddelelse. På mandag vil sagen blive behandlet på Kollektivtrafiknämndens møde i Region Skåne.

DSB använder dubbeldäckarvagnar dragna av diesellok på flera danska tåglinjer. Foto: News Øresund

At øge kapaciteten på togene gennem at forlænge dem besværligøres af at platformene på visse stationer er for kort. En løsning er istedet at have dobbeltdækkertog, som blandt andet bruges af DSB i Danmark. I et tidligere interview med Anders Jönsson, togstrateg på Regionala utvecklingsavdelningen Region Skåne, med ansvaret for udredningsarbejdet, fremgår det at investeringsudgiften for dobbeltdækketog er ca. halvdelen så stor som til et Øresundstog. Et Øresundstog som har sin maxlængde består i dag af tre togsæt. Det giver knapt 700 siddepladser og koster cirka 300 millioner svenske kroner. Et dobbeltdækkertog med modsvarende antal siddepladser koster cirka 150 millioner at købe.
– Forskellen er at du betaler for teknikken tre gange med Øresundstogene, hver gang man køber et togsæt. I de her tog ligger teknikken i lokomotivet og en styrevogn, sagde Anders Jönsson til News Øresund.

SJ använder redan moderna eldrivna dubbeldäckare i tågtrafiken i mellersta Sverige. Foto: News Øresund

Togene forventes at kunne tages i drift i december 2019 og omkostningen beregnes til 1,6 milliarder svenske kroner. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige5 dage ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund6 dage ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige6 dage ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur1 uge ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark1 uge ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund7 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark6 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.