Infrastruktur
SJ overtager pendlertogdriften i Stockholm, efter at aftalen med MTR blev opsagt før tid

Fra marts næste år og de næste to år vil SJ være ansvarlig for driften af pendlertogene i Region Stockholm via datterselskabet SJ Stockholmståg AB. Det stod klart i denne uge, efter at regionens tidligere aftale med MTR, der skulle have løbet frem til 2026, blev opsagt før tid.
Ifølge Region Stockholm fungerede trafikken godt fra overtagelsen i 2016 og frem til for omkring et år siden, men siden da har blandt andet mangel på lokomotivførere og brister i vedligeholdelsesdriften betydet, at leverancen ikke har nået det forventede niveau. Dette har igen påvirket den kompensation, som MTR har modtaget i henhold til aftalen og “yderligere hæmmet evnen til at levere trafik af tilstrækkelig høj kvalitet”, ifølge pressemeddelelsen. Passagererne vil gradvist opleve forbedringer; det vil dog tage tid, før togene kører med fuld kapacitet, meddeler Region Stockholm.
Ifølge SL dækker pendlertogtrafikken 54 stationer i Stockholmregionen. Det betjenes af 129 køretøjer, og omkring 1.800 mennesker arbejder i pendlertogstrafikken. (News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge