Infrastruktur
Stor letbanesatsning i Skåne


En letbane mellem Lund Centralstation og forskningsanlægget ESS skal være med i diskussionerne om fremtidens infrastruktur, den såkaldte Sverigeforhandlingen. Illustration: Metro Arkitekter
Da Sverigeforhandlingen, som undersøger mulighederne for at finansiere og bygge højhastighedsjernbane og anden infrastruktur i Sverige, havde opstartsmøde med Stockholm, Gøteborg og Skåne stod det klart at letbanesatsninger i Skånes tre største byer, Malmø, Lund og Helsingborg, skal indgå i forhandlingerne. Derimod havnede flere andre regionale jernbaneprojekter udenfor Sverigeforhandlingen
En letbane mellem Lund Centralstation og forskningsanlægget ESS, en mellem Helsingborg Centralstation og Väla samt i Malmø mellem havnen og Lindängen er nogle af de regionale infrastrukturprojekter som fortsat skal være med i diskussionerne om fremtidens infrastruktur, den såkaldte Sverigeforhandlingen. Målet er at forbedre kapacitet og tilgængelighed samt at stimulere til mere boligbyggeri. Men flere af de regionale jernbanesatsninger i Skåne blev ikke medtaget i den videre diskussion.
”Det er ulykkeligt at muligheden for at etablere 20.000 nye boliger i Skåne bliver fjernet ved at en række skånske jernbaneinvesteringer havner uden for rammen for de her forhandlinger” sagde Mikael Stamming, udviklingsdirektør i Region Skåne til Sydsvenskan i mandags efter samtalerne med Sverigeforhandlingen.
Ud over letbanerne ønskede Skåne flere andre jernbanesatsninger, der ville kunne forbedre den regionale tilgængelighed, blandt andet en udbygning af jernbanen til Trelleborg og en jernbanetunnel under Helsingborg. Heller ikke en Øresundsmetro og ny fast forbindelse mellem Helsingborg og Helsingør skal være med i diskussionerne.
I Stockholm og Gøteborg vil Sverigeforhandingen ligeledes satse på videre forhandlinger om letbane og metro, mens regionale jernbaneforbindelser skal oprustes inden for Trafikverkets normale planer. (News Øresund)
Fakta:
Letbane i Malmø:
To strækninger på hhv. 8,5 og 12.5 km
Forventet byggestart: 2020 og 2023
Pris: 4 225 millioner svenske kroner
Letbane i Lund:
Strækning: 5,5 km
Forventet byggestart: 2016
Pris: 720-779 millioner svenske kroner
Letbane i Helsingborg:
Strækning: 17,2 km
Forventet byggestart: 2022
Pris: 3200-6100 millioner svenske kroner
Kilde: Sydsvenska Dagbladet
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Kultur12 måneder ago
Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København
-
Turisme/kultur12 måneder ago
Rekordmange danske turister besøgte Skåne sidste år
-
Samfund12 måneder ago
Billigere togrejser over sundet i Eurovision-ugen
-
Cleantech12 måneder ago
Nyt fossilfrit stålværk i Luleå reducerer Sveriges CO2-udledning med syv procent
-
Øresund11 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet