Følg os på

Danmark

Store dansk-tyske investeringer forud for Femern Bælt-tunnelen – Sverige investerer i at lette eksisterende togtrafik

Publiseret

 

Luftfoto af Rødbyhavn. Foto: Fermern A/S

Tidsplanen for Femern Bælt-tunnelen er uændret og forventes indviet i 2029. Sådan lød budskabet fra Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef hos Fermern A/S, på Øresundsinstituttets konference Real Estate Øresund. Forbindelsen vil sandsynligvis øge godstrafikken i Sverige, hvor det primært er Hässleholm-Lund-ruten, der er kritisk, siger Stina Nilsson fra Trafikverket.

– Femern Bælt-tunnelen vil give enorme muligheder. Hamborg har en ambition om at blive Skandinaviens sydligste by. Når vi er færdige, kan du køre i bil mellem Rødby og Puttgarden på 10 minutter eller 7 minutter med tog. Rejsetiden med tog mellem København og Hamborg bliver reduceret til to en halv time, siger Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef hos statsejede danske Fermern A/S, som står for byggeriet.

Store infrastrukturinvesteringer i både Danmark og Tyskland

Morten Kramer Nielsen, kommunikationschef hos Fermern A/S. Foto: Jenny Andersson/News Øresund

Men i Danmark og Tyskland det er ikke kun selve tunnelen, der investeres i, mener Kramer Nielsen:

– Ud over tunnelbyggeriet er der store investeringer i gang på dansk side. Blandt andet bygges en ny bro, Storstrømsbroen, mellem Falster og Sjælland, en dobbeltsporet jernbane til Rødby og et “fast-track” ved Kastrup station for at imødekomme øget godstrafik. Der investeres også 100 mia. kroner på den tyske side, som skal gå til den dobbeltsporede jernbane mellem Lübeck og Puttgarden samt en ny motorvejsstrækning.

Femern Bælt-tunnelen vil blive finansieret af brugerne. Så selvom den svenske regering ikke er medfinansierende, vil svenskerne stadig betale for det. Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), formand for kommunalbestyrelsen i Malmø, kritiserede manglen på statslige svenske penge.

– I en hurtigt voksende by, i en hurtigt voksende region, er der behov for investeringer. Det handler om boliger, det handler om infrastruktur. De har hørt mig tale om Femern Bælt i lang tid, længe før tilladelserne lå klar. Jeg vil sige, at det er en af de vigtigste investeringer for Sverige og for udviklingen af vores region, men Sverige er ikke med på finansiering med en eneste krone.

Øresundsmetroen er en vigtig brik i puslespillet, mener formanden for kommunalbestyrelsen

Katrin Stjernfeldt Jammeh talte om behovet for at “forbinde Sverige”, herunder investeringer i den sydlige hovedlinje, men også forbinde Sverige og Danmark:

– Øresundsmetroen er også en vigtig del af dette, da den ville have halveret rejsetiden mellem Malmø og København og udvidet vores allerede store region med en million mennesker, der kan komme på arbejde inden for en time. Det svarer til hele Stockholm,« sagde hun.

Jernbaneudvidelse tager tid – sådan prioriterer Trafikverket

I Sverige er det det svenske Trafikverket, der er ansvarlig for udvidelsen af jernbanerne i Sverige. På Real Estate Øresund 2024 var styrelsen repræsenteret i form af Stina Nilsson, chef for byplanlægning for den sydlige region.

Når det kommer til investeringer i de svenske jernbaner, er det først og fremmest strækningen Hässleholm-Lund, som er den “vigtigste enkeltforanstaltning”, ifølge Stina Nilsson. Denne rute har over 80 pct. kapacitetsudnyttelse, hvilket betyder problemer med at overholde køreplanen og med tilladelse til at påhægte nye tog. Problemer, som opstår i det led, spredes til andre dele af systemet.

– Vi kan ikke bygge en ny jernbane, før Femern Bælt er indviet, men vi kan gøre det lettere for togtrafikken, siger hun og peger på tiltag, der er besluttet, såsom en udvidelse af rangerbanegården i Malmø samt en række omfartsveje og mødespor.

Derefter måtte stationerne i både Hässleholm og Helsingborg udvides.

– De kan ikke håndtere mere kapacitet. Vi skal udvide knudepunkterne, hvorefter vi kan bygge flere dobbeltspor.

Trafikverket vil undersøge kapaciteten over Øresundsbroen

Trafikverket har også fået til opgave af regeringen at undersøge kapaciteten og redundansen over Øresund, som de vil levere til regeringen i foråret eller forsommeren.

– Det, vi kan se nu, er, at kapacitetsbegrænsningerne ikke er på selve broen, men snarere på land. Jernbanen nord for Hässleholm vil blive en flaskehals, før broen bliver det. Men redundans på tværs af Øresund er allerede et problem i dag. Derfor er det vigtigt at have dette spørgsmål på dagsordenen. (Henrik Smångs – News Øresund)

Fakta: Femern Bælt-projektet

I dag drives Femern Bælt mellem Lolland i Danmark og Fehmarn i Tyskland af Scandlines’ færger, men den 1. januar 2021 blev første spadestik taget til det, der bliver en 18 kilometer lang sænketunnel til bil- og togtrafik.

Danmark begyndte at planlægge en tunnel i 1991, og i 2007 blev regeringerne i de respektive lande enige om byggeriet, men det var først i 2020, at den endelige tyske godkendelse kom.

Ifølge Fermern A/S, det danske selskab, der står bag byggeriet, skal tunnelen åbne i 2029 og forkorte rejsetiden mellem København og Hamborg fra 4,5 timer til 2,5 timer.

Hele tunnelbyggeriet kommer til at koste godt 50 mia. kr. (beregnet i 2015-priser) og vil blive betalt af brugerne.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund20 timer ago

Nyt trafikrekord for Øresundsbroen i første halvår

Det første halvår af 2025 blev det bedste i Øresundsbroens historie, skriver brokonsortiets administrerende direktør Linus Eriksson på Linkedin. I...

Sverige2 uger ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund2 uger ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige2 uger ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur2 uger ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 uger ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 uger ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.