Infrastruktur
Sverige presser omkostningerne på højhastighedstog


De franske TGV højhastighedstog har rullet i flere årtier. En svensk højhastighedsjernbane er planlagt til at være færdig i begyndelsen af 2030erne. Ved at sænke udgifterne med 70 milliarder til under 250 milliarder kroner håber Trafikverket og Sverigeförhandlingen at imødekomme kritikken af for høje byggeomkostninger. Den nye beregning forventes offentliggjort den 31. maj. Foto: News Øresund
Efter der blev sat spørgsmålstegn ved planerne for en svensk højhastighedsjernbane, på grund af de høje omkostninger, har Trafikverket arbejdet på at presse prisen fra 320 til under 250 milliarder kroner. Det nye forslag skal præsenteres den 31. maj sammen med et budgetalternativ, hvori de eksisterende statsbaner oprustes til at klare togtrafik med 250 eller 250 km/t. Det oplyser Sydsvenskan.
– Vi har haft en forhåbning og en ambition om at komme godt under de 250 milliarder kroner, siger Peter Uneklint, programchef for højhastighedsbanen hos Trafikverket, til Sydsvenskan.
Planerne for en svensk højhastighedsjernbane fra Stockholm til Gøteborg og Malmø, har under de seneste måneder fået hård kritik for at koste for meget. Nu har Trafikverket fremlagt en mere præcis omkostningsberegning, hvori regningen mindskes med cirka 70 milliarder kroner til under 250 milliarder. Beregningen bygger på en række forenklinger og besparelser. Jernbanen får en mere lige strækning gennem Småland og kommer ikke til at tage omvejen forbi Växjö og Älmhult med Ikea. Der bliver ingen nye stationsbygninger i Eslöv og Helsingborg, og planerne for nye stationer i Ulricehamn, Ljungby og Mölndal droppes, hvilket bl.a. betyder mindsket behov for bygning af broer og tunneler. Yderligere foreslås der enklere løsninger for støjdæmpning og jordbearbejdning, samt at tunnelerne forenkles til et tunnelrør med to spor.
Ifølge Sydsvenskan præsenteres den nye beregning den 31. maj sammen med en budgetudregning, hvori højhastighedsbanen droppes og de eksisterende baner oprustes til at klare tog med 200 eller 250 km/t. Ifølge Niklas Lundell, fra Sverigeförhandlingen, som driver udredningsarbejdet med højhastighedsjernbanen, giver budgetforslaget en øget kapacitet men ikke lige så høj fart, samtidig med at man mister fordelene ved at flere storbyer kobles til det svenske jernbanenet og dermed også muligheden for at bygge titusinder af boliger ved de nye jernbaner. (News Øresund)
-
Danmark7 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Ejendomme9 måneder ago
Den svenske boligformidling Boplats Syd etablerer sig i København
-
Politik12 måneder ago
Sveriges minister for nordisk samarbejde, Jessika Roswall (M), foreslået som ny EU-kommissær
-
Erhverv10 måneder ago
Saab vil bygge den næste generation af kampfly
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske og danske investeringer vil give Karlskrona 5.000 nye arbejdspladser frem mod 2030
-
Øresund11 måneder ago
Flere pendler i bil over Øresundsbroen
-
Interviews7 måneder ago
Jessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister
-
Danmark9 måneder ago
Uden indvandring eller en stigning i fødselstallet vil Danmarks befolkning falde kraftigt