Følg os på

Infrastruktur

Sverige presser omkostningerne på højhastighedstog

Publiseret

 

TGV-Strasbourg-20080629-webb

De franske TGV højhastighedstog har rullet i flere årtier. En svensk højhastighedsjernbane er planlagt til at være færdig i begyndelsen af 2030erne. Ved at sænke udgifterne med 70 milliarder til under 250 milliarder kroner håber Trafikverket og Sverigeförhandlingen at imødekomme kritikken af for høje byggeomkostninger. Den nye beregning forventes offentliggjort den 31. maj. Foto: News Øresund

Efter der blev sat spørgsmålstegn ved planerne for en svensk højhastighedsjernbane, på grund af de høje omkostninger, har Trafikverket arbejdet på at presse prisen fra 320 til under 250 milliarder kroner. Det nye forslag skal præsenteres den 31. maj sammen med et budgetalternativ, hvori de eksisterende statsbaner oprustes til at klare togtrafik med 250 eller 250 km/t. Det oplyser Sydsvenskan.    

– Vi har haft en forhåbning og en ambition om at komme godt under de 250 milliarder kroner, siger Peter Uneklint, programchef for højhastighedsbanen hos Trafikverket, til Sydsvenskan.

Planerne for en svensk højhastighedsjernbane fra Stockholm til Gøteborg og Malmø, har under de seneste måneder fået hård kritik for at koste for meget. Nu har Trafikverket fremlagt en mere præcis omkostningsberegning, hvori regningen mindskes med cirka 70 milliarder kroner til under 250 milliarder. Beregningen bygger på en række forenklinger og besparelser. Jernbanen får en mere lige strækning gennem Småland og kommer ikke til at tage omvejen forbi Växjö og Älmhult med Ikea. Der bliver ingen nye stationsbygninger i Eslöv og Helsingborg, og planerne for nye stationer i Ulricehamn, Ljungby og Mölndal droppes, hvilket bl.a. betyder mindsket behov for bygning af broer og tunneler. Yderligere foreslås der enklere løsninger for støjdæmpning og jordbearbejdning, samt at tunnelerne forenkles til et tunnelrør med to spor.

Ifølge Sydsvenskan præsenteres den nye beregning den 31. maj sammen med en budgetudregning, hvori højhastighedsbanen droppes og de eksisterende baner oprustes til at klare tog med 200 eller 250 km/t. Ifølge Niklas Lundell, fra Sverigeförhandlingen, som driver udredningsarbejdet med højhastighedsjernbanen, giver budgetforslaget en øget kapacitet men ikke lige så høj fart, samtidig med at man mister fordelene ved at flere storbyer kobles til det svenske jernbanenet og dermed også muligheden for at bygge titusinder af boliger ved de nye jernbaner. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige7 timer ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 dag ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 dag ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur3 dage ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 dage ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark2 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.