Infrastruktur
Sverigeforhandlingen anbefaler hurtig lånefinansieret udbygning af højhastighedsjernbane i Sverige


Sverigeforhandlingens forhandlingsperson HG Wessberg var meget tydelig med at de anbefaler regeringen at lånefinansiere en hurtig udbygning af en højhastighedsjernbane mellem Stockholm-Gøteborg og Stockholm-Malmø. Han pegede på at den svenske stats beslutning i 1854 om at lånefinansiere udbygningen af stambanerne forvandlede Sverige fra et fattigt land til en rig industrination. – Havde man dengang valgt ikke at låne og bygge på løbende budget havde stambanerne først stået færdige i 1960’erne. Foto: News Øresund
VISBY. Den svenske stat bør låne 230 milliarder svenske kroner og omgående bygge en højhastighedsjernbane fra Stockholm til såvel Gøteborg som Malmø så at togene kan køre mellem byerne med mere end 300 kilometer i timen i år 2035. Hvis højhastighedsbanerne skal finansieres via det løbende statsbudget er de tidligst færdige i 2064. I givet fald er det et bedre alternativ at bygge strækningen Stockholm-Gøteborg først indenfor en rimelig tid. Det udtalte den statlige Sverigeforhandlingen da de onsdag præsenterede en ny rapport på et seminarium i Øresundshuset i Visby i forbindelse med Almedalsugen.
Sverigeforhandlingens forhandlingspersoner HG Wessberg og Catharina Håkansson Boman præsenterede i dag sine anbefalinger til den svenske regering i Øresundshuset i Visby under Almedalsugen. Sverigeforhandlingen anbefaler at finansieringen af hele højhastighedsnettet baseres på lånefinansiering, hvilket gør det muligt at Sverige kan have højhastighedsjernbane på strækningerne Malmø – Stockholm og Gøteborg – Stockholm i 2035. Hvis højhastighedsbanerne skal finansieres indenfor de nuværende budgetrammer vil Sverige tidligst have et fuldt udbygget højhastighedsnet i 2064.
– For os er det åbenlyst at vi skal bygge begge strækningerne samtidigt og løse finansieringen på en anden måde end alene med bevillinger, siger HG Wessberg som tidligere har foreslået at staten kan sælge en del af sin ejerandel af Telia Sonera for at delfinansiere udbygningen af højhastighedsjernbanen.
Han peger på at jernbaneoperatørerne ikke er interesserede i at investere i nye højhastighedstog medmindre en hel strækning er færdigbygget så at den fulde gevinst af investeringen kan realiseres. Den statlige svenske togoperatør SJ’s adm. dir. Crister Fritzon oplyste på et seminarium i Visby tirsdag at de er klar til at indkøbe nye højhastighedstog fra 2028.
Vælger den svenske regering ikke at basere udbygningen af højhastighedsnettet på lånefinansiering, anbefaler Sverigeforhandlingen at strækningen Gøteborg – Stockholm bygges førend Malmø – Stockholm. Sverigeforhandlingen baserer valget af Gøteborg – Stockholm som første prioritet på at væksten i antal togrejsende og arbejdsmarkedseffekterne vil være størst for denne strækning. Udover væksten i antal togrejsende og arbejdsmarkedseffekterne indgår også en række andre faktorer i beregningen af hvilken strækning, der bør udbygges først.
Sverigeforhandlingens opgave er at muliggøre en hurtig etablering af højhastighedsjernbaner i Sverige, at foreslå principper for finansiering, en udbygningsstrategi samt finde spor- og stationsløsninger dér hvor toget skal ind i byerne. Den svenske regering besluttede den 1. juli 2014 at udnævne en særlig forhandler for komitéen for udbygning af nye stambaner samt forhandlinger om boliger og øget tilgængelighed i storbyerne, også kaldt Sverigeforhandlingen. HG Wessberg er forhandler og Catharina Håkansson Boman viceforhandler. Sverigeforhandlingen skal afslutte sit arbejde inden udgangen af 2017. (News Øresund – Britt Andresen og Johan Wessman)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Infrastruktur11 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Kultur11 måneder ago
Nord 55° – nyt nordisk mediepolitisk initiativ dannet i København
-
Turisme/kultur12 måneder ago
Rekordmange danske turister besøgte Skåne sidste år
-
Samfund12 måneder ago
Billigere togrejser over sundet i Eurovision-ugen
-
Cleantech12 måneder ago
Nyt fossilfrit stålværk i Luleå reducerer Sveriges CO2-udledning med syv procent
-
Øresund11 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet