Øresund
Togpendlere over Øresund føler sig stressede


Både medier og pendlere var til stede ved pressekonferencen i Malmø, hvor den nye rapport om øresundspendlernes situation blev præsenteret fredag morgen,
ID- og grænsekontrollerne over Øresund stresser togpendlerne. Længere rejsetider, uvished om hvornår toget er fremme, dårligere rejsekvalitet og træthed er nogle af effekterne. Det viser en ny undersøgelse, som Øresundsinstituttet og KTH fredag præsenterede i Malmø.
En ny pendlerundersøgelse viser at 64 procent af togpendlerne over Øresund er påvirkede af øget stress siden ID- og grænsekontrollerne indførtes. 70 procent af togpendlerne påvirkes meget af at ikke kunne vide hvornår de er fremme. 59 procent er begyndt at rejse på andre tidspunkter, 23 procent tager oftere bilen og 12 procent er begyndt at samkøre.
Effekterne af øget stress og tidspresset mærker pendlerne både i arbejdslivet og i privatlivet. Mange af pendlerne er også kritiske over hvordan kontrollerne indførtes, og 81 procent er skuffede over de politiske beslutninger. De oplever desuden en manglende interesse på nationalt niveau for konsekvenserne af beslutningen.
– Mange pendlere har været taknemmelige for at vi har spurgt dem, hvordan de oplever situationen, sagde KTH forskeren Karin Winter ved pressekonferencen.
Hver tiende pendler over Sundet, 900 personer, har svaret på undersøgelsen i rapporten, der er lavet af Karin Winter, Ph.D. på Kungliga Tekniska Högskolan ved afdelingen for Urbane og regionale studier i Stockholm, KTH. Rapporten, der også indeholder en del interviews, udgives af Øresundsinstituttet og blev præsenteret på en pressekonference i Malmø i dag. (News Øresund)
Fakta: Pendlingen over Øresund
Over 15.000 personer pendler dagligt over Øresund, og 8.000-9.000 af dem anslås at være togpendlere, og er primært fra Skåne til Sjælland.
Ifølge Skånetrafikens rejseplan tager togrejsen fra Malmø C til København H 35 minutter, og 75 minutter den anden vej, siden ID- og grænsekontrollerne indførtes.
Antallet af togrejser over Øresund opgives at være mindsket med 12 procent siden kontrollerne indførtes, hvorimod biltrafikken over Øresundsbron er steget.
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur12 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur12 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø