Danmark
Vil bygge bro over Kattegat


Pressefoto: Jens Kampmann. En fast forbindelse mellem Sjælland og Jylland er stadig en luftig vision uden støtte i Folketinget. Regionspolitikere omkring Kattegat og det lokale erhvervsliv støtter en forbindelse, der vil bringe rejsetiden mellem København og Aarhus ned fra tre til en time.
En vision om en fast forbindelse vil forkorte rejsetiden mellem Sjælland og Jylland, men er stadig på drømmeplan. Prisen vil blive mindst 100 milliarder kroner og kræver statslig støtte. En stor del af biltrafikken vil komme fra den eksisterende Storebæltsbro.
De tre danske regioner omkring Kattegat kalder til konference i Kalundborg om en direkte bro eller tunnel mellem Sjælland og Jylland. Den faste forbindelse er stadig en vision, og konferencen fredag i Kalundborg skal vise hvor vigtig den er.
”Der er tilstrækkelig trafikgrundlag for en Kattegatforbindelse, som er overordentlig aktuel at bygge,” siger Jens Kampmann, formand for Kattegatkomitéen til News Øresund.
Jens Kampmann kender til både broer og politik. Han har tidligere været socialdemokratisk trafikminister og siden formand for både broerne over Øresund og Storebælt. Siden 2009 har han siddet i spidsen for Kattegatkomitéen.
Finansieringen kræver dog offentlige penge. Trafikministeriet har i en strategisk analyse fra marts 2014 estimeret, at en Kattegatforbindelse vil koste 132 milliarder danske kroner, hvoraf en tredjedel skal være offentlige, da brugerbetalingen ikke vil dække udgifterne. En Kattegatforbindelse vil desuden tage biler fra Storebæltsbroen. Analysen nævner en 2008-vurderingen, hvor halvdelen af forventede 20.000 daglige køretøjer ellers ville have rejst over Storebælt eller med færge.
”Der ville således skulle findes et statsligt bidrag på mere end 43 milliarder kroner for, at projektet kunne hænge økonomisk sammen,” fremgår det af analysen.
Den danske Togfond, der skal skaffe hurtigere jernbaneforbindelser over Sjælland og gennem Jylland med en timemodel for rejsetiden mellem de største byer, bliver dog upåvirket af en Kattegatforbindelse.
”Eksempelvis viser foreløbige beregninger med Landstrafikmodellen, at Timemodellen ikke i væsentligt omfang påvirker antallet af togrejsende eller biltrafikken på en Kattegatforbindelse,” fremgår det.
Med en Kattegatforbindelse kan togpassagerer komme fra København til Aarhus på kun en time i modsætning til de nuværende tre timer.
”Der er ingen tvivl om, at den faste forbindelse kommer, men hvornår. Broer skal man slås med i flere år, men det er fuldstændig realistisk, at den kan stå klar i 2025-2030,” siger Jens Kampmann. (News Øresund – Peter Mulvany)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark6 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur12 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur12 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø
-
Samfund12 måneder ago
Konjunkturen i Øresundsregionen: Dansk BNP falder i første kvartal – boligbyggeriet i Sverige steg i første kvartal
-
Samfund12 måneder ago
Tusindvis af svenske sygeplejersker kan gå i strejke den 4. juni – ønsker kortere arbejdstid