Følg os på

Danmark

Vil bygge bro over Kattegat

Publiseret

 

Jens Kampmann, fmd. Kattegatforbindelsen.

Pressefoto: Jens Kampmann. En fast forbindelse mellem Sjælland og Jylland er stadig en luftig vision uden støtte i Folketinget. Regionspolitikere omkring Kattegat og det lokale erhvervsliv støtter en forbindelse, der vil bringe rejsetiden mellem København og Aarhus ned fra tre til en time.

En vision om en fast forbindelse vil forkorte rejsetiden mellem Sjælland og Jylland, men er stadig på drømmeplan. Prisen vil blive mindst 100 milliarder kroner og kræver statslig støtte. En stor del af biltrafikken vil komme fra den eksisterende Storebæltsbro.

De tre danske regioner omkring Kattegat kalder til konference i Kalundborg om en direkte bro eller tunnel mellem Sjælland og Jylland. Den faste forbindelse er stadig en vision, og konferencen fredag i Kalundborg skal vise hvor vigtig den er.

”Der er tilstrækkelig trafikgrundlag for en Kattegatforbindelse, som er overordentlig aktuel at bygge,” siger Jens Kampmann, formand for Kattegatkomitéen til News Øresund.

Jens Kampmann kender til både broer og politik. Han har tidligere været socialdemokratisk trafikminister og siden formand for både broerne over Øresund og Storebælt. Siden 2009 har han siddet i spidsen for Kattegatkomitéen.

Finansieringen kræver dog offentlige penge. Trafikministeriet har i en strategisk analyse fra marts 2014 estimeret, at en Kattegatforbindelse vil koste 132 milliarder danske kroner, hvoraf en tredjedel skal være offentlige, da brugerbetalingen ikke vil dække udgifterne. En Kattegatforbindelse vil desuden tage biler fra Storebæltsbroen. Analysen nævner en 2008-vurderingen, hvor halvdelen af forventede 20.000 daglige køretøjer ellers ville have rejst over Storebælt eller med færge.

”Der ville således skulle findes et statsligt bidrag på mere end 43 milliarder kroner for, at projektet kunne hænge økonomisk sammen,” fremgår det af analysen.

Den danske Togfond, der skal skaffe hurtigere jernbaneforbindelser over Sjælland og gennem Jylland med en timemodel for rejsetiden mellem de største byer, bliver dog upåvirket af en Kattegatforbindelse.

”Eksempelvis viser foreløbige beregninger med Landstrafikmodellen, at Timemodellen ikke i væsentligt omfang påvirker antallet af togrejsende eller biltrafikken på en Kattegatforbindelse,” fremgår det.

Med en Kattegatforbindelse kan togpassagerer komme fra København til Aarhus på kun en time i modsætning til de nuværende tre timer.

”Der er ingen tvivl om, at den faste forbindelse kommer, men hvornår. Broer skal man slås med i flere år, men det er fuldstændig realistisk, at den kan stå klar i 2025-2030,” siger Jens Kampmann. (News Øresund – Peter Mulvany)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Kultur1 dag ago

Nordiske medieinitiativer i fokus for kulturministre og chefredaktører

To forslag til fælles nordiske medieinitiativer er kommet i fokus de seneste uger. I begyndelsen af maj meddelte kulturminister Jakob...

Kultur1 dag ago

Den svenske regering og Sverigedemokraterna fremlægger forslag til fremtidens public service

Nu har den svenske regering sammen med støttepartiet Sverigedemokraterna fremsat forslag til Riksdagen om, hvordan fremtiden skal se ud for...

Danmark1 dag ago

Dansk gysersejr ved VM i ishockey – Det kan blive en anderledes nordisk finale

Danmark skrev hockeyhistorie, da landet slog guldfavoritten Canada i kvartfinalen ved VM i ishockey foran hjemmepublikum i Boxen i Herning....

Danmark1 dag ago

Norden, pensionsspørgsmål og e-legitimation i fokus på Öresundsregionalt Gränshinderforum

Da informationstjenesten Øresunddirekt torsdag arrangerede Öresundsregionalt Gränshinderforum i København, var Föreningarna Nordens Förbund (FNF) vært for mødet. Morten Fabricius Meyer,...

Øresund1 dag ago

Jens Kramer Mikkelsen ny formand for det dansk-svenske videncenter Øresundsinstituttet

På tirsdagens årsmøde i Malmø valgte Øresundsinstituttets medlemmer Jens Kramer Mikkelsen som ny formand. Som overborgmester i København fra 1989...

Interviews2 dage ago

Pendlerserie: Pendler mod strømmen: “København har noget, Malmø mangler”

Den store majoritet af pendlere bor i Sverige og arbejder i Østdanmark. En af de godt 1.000 personer, der pendler...

Danmark3 dage ago

Direktøren for svensk tænketank:”Sådan byggede København Nordens hovedstad “

Under overskriften “Sådan byggede København Nordens hovedstad” har den svenske tænketank Timbros administrerende direktør PM Nilsson skrevet en kronik i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.