Følg os på

Infrastruktur

Dramatik da Øresundsbroaftalen skulle underskrives

Publiseret

 

23. marts 1991 Denmark´s Minister of Transport Kaj Ikast and Sweden´s Minister of Communications Georg Andersson shake hands following the agreement between the two countries to build the Øresund Bridge

Den 23. marts 1991 skrev Danmarks trafikminister Kaj Ikast (K) og Sveriges kommunikationsminister Georg Andersson (S) under på aftalen om at bygge Øresundsbroen. Foto: Øresundsbro Konsortiet

Tiden var knap, men på den rigtige side af marginalen. For præcis 25 år siden blev aftalen om at bygge Øresundsbroen skrevet under, men ifølge Sveriges daværende kommunikationsminister Georg Andersson (S) var det meget tæt på, at det hele var blevet skubbet frem til efter det svenske valg ”og så havde hele sagen været meget sværere”.

Den 23. marts 1991 skrev Sveriges kommunikationsminister Georg Andersson (S) og Danmarks trafikminiser Kaj Ikast (K) under på aftalen om at bygge Øresundsbroen. Men det var en ret dramatisk udvikling inden de kom dertil, fortæller Georg Andersson, når News Øresund når ham på telefon hjemme i Umeå.

Der var få dage til at fremlægge et lovforslag, for efter en bestemt dato kunne det blive skubbet frem af en minoritet i Riksdagen.

”Havde vi ikke fået fremlagt propositionen i tide, så var hele spørgsmålet blevet skubbet frem til efter valget, og så havde hele sagen været meget sværere med tanke på Centerpartiets indstilling,” fortæller han.

Den svenske og den danske regering mødtes i Stockholm og konstaterede at de var nødt til at bestemme sig. Men inden en aftale kunne blive underskrevet, var den daværende borgerlige regering i Danmark nødt til at få oppositionen med sig.

”De kunne ikke give endelig besked, så vi sagde ”tag hjem og ring til os, så kommer vi ned og skriver under dagen efter”. Og sådan blev det.”

Georg Andersson husker, at han tog færgen fra København til Malmø efter aftalen var underskrevet, og var på distriktsmøde hos Socialdemokraterna. Her fik han en stor buket roser.

I dag er han meget tilfreds med beslutningen, som blev taget på trods af stor modstand fra blandt andet Centerpartiet, Miljöpartiet og dele af Socialdemokraterna.

”Vi var jo lidt heldige. Man stillede spørgsmålstegn ved effekterne på miljøet og vandgennemstrømningen, men det viste sig jo, at det ikke var noget problem efter de tiltag vi havde lavet. Et andet argument var, at det ville blive for dyrt, at beregningerne ikke ville holde stik og staterne så skulle stå for omkostningerne. Det viste sig, at de holdt og nu er der vilde protester, når man forsøger at begrænse trafikken”, siger Georg Andersson.

Han er lidt overrasket over, at der er gået hele 25 år siden aftalen blev underskrevet. På trods af at han bor langt fra Øresundsregionen, så bliver han stadig mindet om beslutningen en gang imellem.

”Det er bare en uges tid siden, at en mand fra Malmø var heroppe i Umeå og sagde ”tak Georg, for broen”. Jeg kender ikke til nogen anden beslutning, som folk kommer og takker for i dag, så det føles godt”, siger han.

News Øresund – Anna Palmehag

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund15 timer ago

Nyt trafikrekord for Øresundsbroen i første halvår

Det første halvår af 2025 blev det bedste i Øresundsbroens historie, skriver brokonsortiets administrerende direktør Linus Eriksson på Linkedin. I...

Sverige2 uger ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund2 uger ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige2 uger ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur2 uger ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 uger ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 uger ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.