Infrastruktur
Femern Bælt-projektets tunnelfabrik kan gøres permanent

Et politisk flertal i Folketinget foreslår, at tunnelfabrikken i Rødbyhavn på Lolland, hvor betonelementerne til Femern Bælt-forbindelsen skal produceres, gøres permanent. I løbet af de næste par år vil fabrikken producere 89 betonelementer, som derefter vil blive sænket ned i sundet mellem Rødbyhavn og den tyske ø Fehmarn. Femern Bælt-forbindelsen skal være færdig i 2029, men tunnelelementfabrikken kan bruges til andre danske infrastrukturprojekter, mener den danske regering, og forslaget støttes af Venstre, Konservative og Socialdemokraterne.
– Det kunne være den tredje Limfjords-forbindelse, en mulig fast forbindelse over Kattegat eller en østlig havnetunnel i København. Og der er også tanker om en Als-Fyn-forbindelse, hvor de elementer måske kan bruges, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, til Danmarks Radio. (News Øresund)
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Forskning12 måneder ago
Lund-professor ny rektor for Malmö Universitet
-
Ejendomme12 måneder ago
Svenske Catena ønsker at vokse mere i Danmark og rekrutterer en dansk regionschef