Infrastruktur
Femern Bælt-projektets tunnelfabrik kan gøres permanent

Et politisk flertal i Folketinget foreslår, at tunnelfabrikken i Rødbyhavn på Lolland, hvor betonelementerne til Femern Bælt-forbindelsen skal produceres, gøres permanent. I løbet af de næste par år vil fabrikken producere 89 betonelementer, som derefter vil blive sænket ned i sundet mellem Rødbyhavn og den tyske ø Fehmarn. Femern Bælt-forbindelsen skal være færdig i 2029, men tunnelelementfabrikken kan bruges til andre danske infrastrukturprojekter, mener den danske regering, og forslaget støttes af Venstre, Konservative og Socialdemokraterne.
– Det kunne være den tredje Limfjords-forbindelse, en mulig fast forbindelse over Kattegat eller en østlig havnetunnel i København. Og der er også tanker om en Als-Fyn-forbindelse, hvor de elementer måske kan bruges, siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, til Danmarks Radio. (News Øresund)
-
Infrastruktur12 måneder ago
Snälltåget indsætter flere tog fra Stockholm til København i perioden maj-september
-
Arbejdsmarked11 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Øresund12 måneder ago
Økonomien i Øresund: Beskæftigelsen fortsætter med at stige i Danmark, og inflationen i Sverige faldt mere end forventet
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Svenskerne arbejder længere – den reelle pensionsalder er steget til 66 år
-
Forskning12 måneder ago
Nordisk rapport: Ingen klar sammenhæng mellem valutapolitik og vækstudsving
-
Miljø12 måneder ago
Naturvårdsverket, den svenske forvaltningsmyndighed inden for miljøområdet: Sverige vil ikke nå hverken nationale klimamål eller EU-mål med de nuværende politiske beslutninger
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø: Musikfestival, der også skaber bekymring for terror, optøjer og jødehad