Erhverv
Gotlandsbolaget følger efter danske Molslinjen – investerer i rekordstor katamaran til Gotlandstrafiken

Katamaranen Gotland Horizon X bliver 130 meter lang og kan drive gasturbinerne med fossilfrie brændstoffer, når den tages i brug i 2029. Det bliver det største skib, der nogensinde er bygget på det australske værft Austal Limited. Kunden er Gotlandsbolaget, som fra 2029 vil indsætte katamaranen i trafikken til Gotland. Gotlandsbolaget vælger således den samme løsning med store og hurtige katamaraner, som danske Molslinjen har valgt til sine færgeruter mellem Sjælland og Jylland samt mellem Ystad og Bornholm.
– Jeg er meget glad for at kunne meddele, at vi har bestilt den næste generation af skibe, som skal drive Gotlandstrafiken. Skibsfarten skal ændres, og reduktion af klimaaftrykket fra rejser og transport til og fra Gotland har stor betydning for øens udvikling og tiltrækningskraft. Opførelsen af Horizon X er et afgørende skridt på vores rejse mod klimaneutrale overfarter. Samtidig vil skibet tilbyde de samme effektive overfartstider som i dag samt en ny og moderne oplevelse ombord, siger Håkan Johansson, administrerende direktør for Gotlandsbolaget, i en pressemeddelelse.
Det betyder, at Gotlandsbolaget følger i kølvandet på det EQT-ejede danske rederi Molslinjen, der med succes bruger flere forskellige katamaraner i trafikken mellem Sjælland og Jylland og mellem Ystad og Bornholm. Så sent som i 2023 leverede Austal Limited den 115 meter lange katamaran Xpress 5 til Mols-ejede Bornholmslinjen, hvilket var værftets største konstruktion nogensinde. Austal er førende inden for udvikling af store katamaraner. Molslinjen har tidligere vist interesse for den svenske stats udbud af Gotlandstrafiken, men valgte sidste år ikke at afgive et tilbud.
Gotland Horizon X får plads til 1.500 passagerer og 400 personbiler. Med en hastighed på 29 knob tager turen mellem det svenske fastland og Gotland lidt over tre timer. Det kan sammenlignes med Bornholmslinjens Xpress 5, der på trods af at være lidt kortere har en kapacitet på godt 1.600 passagerer og 450 biler plus en hastighed på 37 knob.
Gotlandsbolaget er også aktive inden for dansk skibsfart, da selskabet købte færgeruten mellem København og Oslo af danske DFDS. Efter en renovering og omlakering på værftet Oresund Dry Docks i Landskrona får de to Oslo-færger en ny farvesætning samt navnene Nordic Crown og Nordic Pearl.
(News Øresund)
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Ny dansk-svensk skatteaftale på plads: Offentligt ansatte omfattes og hjemmearbejde være enklere
-
Erhverv11 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Kultur12 måneder ago
Eurovision i Malmø: Musikfestival, der også skaber bekymring for terror, optøjer og jødehad
-
Forskning12 måneder ago
Politikerne vil se mere samarbejde på tværs af strædet om kvinders sundhed
-
Sverige11 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Erhverv12 måneder ago
Mange virksomheder, men svært at tiltrække kapital til Skånes farmaceutiske klynge
-
Infrastruktur12 måneder ago
Trafikverkets kommende Øresundsrapport: “Det skorter allerede i dag på redundans”
-
Forskning12 måneder ago
Danske fonde vil synliggøre Danmarks stærke position inden for forskning og tiltrække udenlandske forskere til landet