Følg os på

Infrastruktur

“Ikke længere realistisk”, at Femern Bælt-tunnelen kan åbne i 2029

Publiseret

 

Tunnelfabrikken i Rødbyhavn er i fuld produktion, og de første tunnelelementer er allerede klar. Foto: News Øresund

Fredag meddelte det statsejede danske infrastrukturselskab Sund & Bælt, at tidsplanen for byggeriet af Femern Bælt-tunnelen ikke kan overholdes. “Tidsplanen er alvorligt udfordret, og den planlagte åbning i 2029 er ikke længere realistisk”. I pressemeddelelsen fremgår det desuden, at administrerende direktør for datterselskabet Femern A/S, Henrik Vincentsen, bliver erstattet af britiske Guy Taylor som ny projektdirektør.

Allerede mandag gav Sund & Bælts administrerende direktør Mikkel Hemmingsen et åbent billede af projektets udfordringer på et møde hos Femern Bælt-tunnelens byggeplads i Rødbyhavn.

Specialfartøjet Ivy, der skal sænke de enorme tunnelelementer ned på bunden, er endnu ikke fuldt ud testet og godkendt af myndighederne; de er tilmed nu 1,5 år forsinket. Den rende, som er blevet udgravet i bunden under Femern Bælt, har ikke den rette dybde til betonelementerne.

Organiseringen af projektet ændres nu, så Sund & Bælt knyttes tættere sammen med Guy Taylor som ny projektdirektør. Med tunnelfabrikken i fuld produktion med fem linjer til betonstøbning og de første tunnelelementer klar, går projektet ind i en ny fase, der fokuserer på de 18 kilometer hav mellem Tyskland og Danmark.

Det første fokus vil være på at få Ivy testet og godkendt samt et tættere samarbejde med de entreprenører, som har fået til opgave at bygge tunnelen.

– Vi kommer til præsentere en ny tidsplan, når de første tunnelelementer er på plads, udtaler Mikkel Hemmingsen.

Den nuværende, men ikke længere gældende tidsplan siger, at Femern Bælt-tunnelen skulle stå færdig i 2029. Tyskland har dog allerede meddelt, at landforbindelserne på den tyske side tidligst vil være færdige i 2032.

Femern Bælt-tunnelen bygges af Danmark; den omfatter også en forlængelse af jernbanen mellem Femern Bælt og København samt en ny Storstrømsbro på den danske side. Tyskland er kun ansvarlig for udbygningen af forbindelsesveje og jernbaner.
(News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige8 timer ago

Sverige og Ukraine vil styrke forsvarsinnovation i Kiev – åbner nyt center

Samarbejdet inden for forsvarsinnovation mellem Ukraine og Sverige bliver yderligere fordybet med etableringen af et svensk-ukrainsk forsvarsinnovationscenter i Kiev, Ukraine....

Øresund8 timer ago

10 år siden Sverige indførte midlertidig kontrol ved de indre grænser – som stadig er gældende

Onsdag den 12. november er det 10 år siden, Sverige indførte midlertidig kontrol ved de indre grænser for trafik fra...

Danmark1 dag ago

Børsen skal genopføres med svensk fyrretræ

Børsen i København vil blive genopbygget som bygningen stod i fordums tid. Det betyder, at man skal bruge træ fra...

Miljø1 dag ago

Rapport: For store mængder af farligt giftstof er pumpet fra Lynetteholmen ud i Øresund

Der er fundet for høje mængder af giftstoffet cyanid i vand, der er blevet pumpet direkte fra byggeriet af halvøen...

Infrastruktur1 dag ago

Region Skåne imødegår Trafikverkets plan – vil prioritere Vestkystbanan og Södra Stambanan

To vigtige jernbaneprojekter i Skåne blev nedprioriteret i Trafikverkets forslag til en national infrastrukturplan. Nu kæmper Region Skåne om både...

Sverige1 dag ago

Rapport: Lavere priser på andelslejligheder i Sverige end i 2021

Svenske andelslejligheder i kommuner uden for storbyerne falder i værdi. Det viser en ny analyse fra Swedbank og Sparbankerna. De...

Danmark2 dage ago

Premiere på DSB’s nye EuroCity-togvogne på ruten København–Hamborg

Mandag var der premiere på DSB’s nye røde EuroCity-togsæt, som skal indsættes på ruten København-Hamborg. DSB oplyser, at de hos...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.