Følg os på

Ugebrev

News Øresunds ugebrev uge 50

Publiseret

 

Klik her for at læse det danske ugebrev uge 50

Klik her for at læse det svenske ugebrev uge 50


Hovedoverskrifter:

Flere fordele ved at forlænge et muligt S-togssystem på Kystbanen til Helsingborg ifølge DSB

DSB har fået til opgave at undersøge muligheden for at ombygge Kystbanen mellem København og Helsingør til førerløs såkaldt metrodrift med S-tog. Hvis dette bliver en realitet, er der ifølge det statslige jernbaneselskab mulighed for at forlænge togsystemet videre under Øresund til Helsingborg.


Sverige kræver coronapas ved indrejse fra Danmark og øvrige Norden fra 21. december

Fra tirsdag den 21. december vil Sverige kræve et coronapas for indrejsende fra de nordiske lande, meddeler regeringen. Tidligere gjaldt kravet for indrejsende fra EØS-landene, men nu gælder det også for indrejsende fra de nordiske lande. Det kræver bevis for vaccination, en højst 72 timer gammel negativ covidtest eller en afsluttet infektion.


ESS forsinkes med to år, og omkostningerne forventes at stige med 4,1 milliarder DKK

Materialeforskningsanlægget, European Spallation Source, ESS, der er ved at blive bygget i Lund med datacenter i København, bliver forsinket med ca. to år og forventes ikke at være fuldt operationel før 2027, meddeler ESS i en pressemeddelelse. Forsinkelsen betyder også, at regningen for ESS vil stige med ca. 550 millioner euro, svarende til ca. 4,1 milliarder danske kroner.

 

Klik her for et gratis abonnement på News Øresunds danske ugebrev

Klik her for et gratis abonnement på News Øresunds svenske ugebrev


News Øresund startede i 2012 som et interregprojekt mellem Øresundsinstituttet, Lunds universitet og Roskilde Universitet med finansiering fra EU og regionale aktører. Fra 2015 er News Øresund en del af Øresundsinstituttet.

Øresundsinstituttet er et uafhængigt dansk-svensk videncenter, der gennem analyser, netværksmøder og vores nyhedsbureau News Øresund bidrager til et øget kendskab om udviklingen i regionen. Virksomheden drives uden henblik på at skabe et overskud og med finansiering fra godt 100 medlemmer fra stat, regioner, kommuner, universiteter og det private erhvervsliv.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Infrastruktur3 dage ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed3 dage ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik3 dage ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur3 dage ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Erhverv4 dage ago

Northvolt indgiver konkursbegæring i Sverige – ATP blandt taberne

Batteriproducenten Northvolt, som har lidt over 5.000 ansatte i Sverige, indgav konkursbegæring i dag. Ifølge Dagens Industri er det “den...

Bæredygtighed4 dage ago

Varmepumpeselskab Aira åbner forskningscenter i Helsingborg: Vil blive ved med at investere 

Det svenske varmepumpeselskab Aira har for nyligt åbnet et forsknings- og udviklingscenter i Skåne. Tidligere lå det i Makaryd, Småland,...

Øresund4 dage ago

Øresundsdebatten uge 11: Børsen genskabes i en mere oprindelig skikkelse og en dansk skuespiller, der bruger AI som hjælp til at tale perfekt svensk på film

Børsen får mere af sit oprindelige udseende tilbage, når den 400 år gamle bygning genopbygges efter sidste års brand. En...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.