Følg os på

Danmark

Pendlere på Kystbanen ærgrer sig over længere rejsetid: “Hvorfor var det så vigtigt at klippe Sverige fra?”

Publiseret

 

Nicolai Smidt Sigsgaard, vicedirektør i Banedanmark, gav direktoratets syn på, hvorfor rejsetiden for Kystbanens pendlere er blevet længere. Foto: Henrik Smångs/News Øresund

Pendlere på Kystbanen, som omfatter de fem kommuner Helsingør, Fredensborg, Rudersdal, Hørsholm og Gentofte, har de seneste år oplevet længere og længere rejsetider. Med DSB’s seneste køreplan, K24, bliver de endnu længere. Det var baggrunden for, at Kystbanens pendlerklub inviterede til debat med DSB og Banedanmark i Helsingør den 9. april. Samtidig er Banedanmark i gang med at undersøge en fremtidig S-togsdrift på strækningen.

– Jeg har rejst på Kystbanen hele mit liv. Da jeg flyttede til Helsingør i 2015, viste rejseplanen 38 minutter, men siden da er det kun gået op, og i dag sad jeg 48 minutter i hurtigtoget. Det betyder, at jeg har mindre tid sammen med mine børn, og det betyder riktig meget. Tid er en vigtig ressource, sagde pendleren Marlene Meine.

Pendlere er oprørte over den længere rejsetid langs kystlinjen. Foto: Henrik Smångs/News Øresund

Nicolai Smidt Sigsgaard, vicedirektør i Banedanmark, fortalte, at der i hele landet i øjeblikket er et “historisk højt aktivitetsniveau” på de danske jernbaner. Hele signalsystemet skal udskiftes, selve jernbanen er nedslidt, og store dele skal elektrificeres.

– Det er grundlæggende positivt, vi har fået alt det, vi ønskede. Den eneste udfordring er, at vi har fået det hele på en gang. Udgangspunktet er, at man ikke kun skal se jernbanen som et sammenhængende system, men også som et komplekst system, sagde han.

Han kaldte den forlængede rejsetid for en “nødløsning” for at forbedre togenes punktlighed på strækningen.

Øget punktlighed i syd – færre tog i nord

Tony Bispekov, informationschef på DSB. Foto: Henrik Smångs/News Øresund

DSB’s repræsentant i debatten, informationschef Tony Bispeskov, var enig i, at punktlighed er deres vigtigste sag, på bekostning af rejsetid og færre tog til de nordlige stationer.

– Kystbanens punktlighed har været udfordret, og vi har været nødt til at køre efter de eksisterende forhold. Derfor har vi valgt at gøre dette som en midlertidig løsning. I det øjeblik vi kan opretholde punktligheden på et ordentligt niveau og samtidig reducere tiden, vil vi gøre det.

Også Benedikte Kiær (K), borgmester i Helsingør, deltog i debatten. Hun mente, at de sydlige kommuner har fået en “pose lakridser” i form af flere togstop, mens de nordlige kommuner slet ikke har fået nogen godter:

Benedikte Kiær (K), borgmester i Helsingør. Foto: Henrik Smångs/News Øresund

– Det ville have givet os noget at tygge på i den længere rejsetid. Når jeg taler med virksomheder og borgere, oplever de tre ting ved denne køreplan: længere rejsetid, færre tog og højere priser. Mange kan huske, hvordan det var, da vi var forbundet med Sverige, hvor de sydlige stationer også havde flere tog.

Hun henviste til beslutningen i 2021 om at lade Skånetrafiken overtage hele driften af Øresundstogene og give dem endestationen Østerport i stedet for at drive hele Kystbanen som hidtil.

– Hvorfor var det så vigtigt at klippe Sverige fra så hurtigt? Jeg kunne godt have tænkt mig, at man havde lavet bare én forbedring, fx at Øresundstoget kørte til Nivå, og at man så havde flere tog på strækningen.

Banedanmark undersøger Kystbanens fremtid

Sideløbende med rejsetidsdiskussionen undersøger Banedanmark en fremtidig S-togsdrift på Kystbanen. I en rapport fra maj sidste år pegede direktoratet på fire mulige løsninger, tre med “metrodrift”, dvs. førerløse S-tog, på hele eller dele af strækningen. En anden løsning er at forsyne strækningen med hurtigere regionaltog og dermed reducere rejsetiden.

Benedikte Kiær spurgte ind til den sidste mulighed under debatten:

– Som jeg forstår jeres analyse, er det muligt for en lille investering at forbedre Kystbanen og reducere rejsetiden på kort sigt. Kan I presse på for at det sker?

Nicolai Smidt Sigaard var ikke i stand til at give nogen oplysninger om analysen, da han ikke var bekendt med alle detaljerne i analysen, men ville tage det med sig.

Banedanmark vil fortsætte med at undersøge S-togsdriften og rapportere til Folketinget i december i år.

(News Øresund – Henrik Smångs)

Læs mere: 

Søndag overtager Skånetrafiken ansvaret for de danske Øresundstog over sundet – afgangene øges til fire i timen i dagtimerne (2022)

Sidste direkte tog fra Sverige til Helsingør afgik lørdag aften (2021)

Flere fordele ved at forlænge et muligt S-togssystem på Kystbanen til Helsingborg ifølge DSB (2021)

Skal S-tog erstatte Øresundstog mellem København og Helsingør? (2019)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige1 uge ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 uge ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 uge ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur2 uger ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark2 uger ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 uger ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark1 uge ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.