Infrastruktur
Region Skåne imødegår Trafikverkets plan – vil prioritere Vestkystbanan og Södra Stambanan
To vigtige jernbaneprojekter i Skåne blev nedprioriteret i Trafikverkets forslag til en national infrastrukturplan. Nu kæmper Region Skåne om både den sidste etape af Västkustbanan (Helsingborg-Maria Station) og om, at Hässleholm-Lund udvides til fire spor så hurtigt som muligt.
I september offentliggjorde Trafikverket sin nationale plan for hvilke jernbane- og vejprojekter, der vil blive prioriteret i perioden 2026-37. Nu er Region Skåne kommet med sit forslag til et svar på denne plan.
Dobbeltspor Maria-Helsingborg
I modsætning til Trafikverket ønsker Region Skåne, at den sidste del af Västkustbanan, som stadig har enkeltspor, skal ombygges til dobbeltspor. Det er de 4,5 kilometer fra Maria Station til Helsingborg, som resterer. Trafikverket fjernede den del fra den nationale plan, fordi man ønsker at gentænke planen for at finde en billigere løsning.
Region Skåne mener i sit høringsforslag, at fordelene ved helheden er større end omkostningerne i forbindelse med den enkelte del. Først når denne etape er afsluttet, kan Västkustbanan udnyttes fuldt ud med 30 tog i timen i stedet for de nuværende 10. Region Skåne ønsker, at dobbeltsporet Maria-Helsingborg skal indgå i første planlægningsrunde for 2026. Anlægget forventes derefter blive iværksat i 2032 med trafikstart fem år senere.
Firesporet Lund-Hässleholm
Region Skåne reagerer også markant på, at finansieringen af udvidelsen af strækningen Lund-Hässleholm til fire spor er blevet drastisk reduceret. I Trafikverkets nye plan er tildelingen reduceret fra 13,9 mia. SEK til 3,3 milliarder. De planlagte samlede omkostninger for firesporet er 28-32 mia. SEK.
“Region Skåne stiller sig yderst tvivlende over for denne reduktion af midlerne. En finansiering på 10 pct. risikerer at udskyde anlægsstart, hvilket går imod regeringens ambition om, at udvidelsen af Hässleholm-Lund skal ‘ske uden for meget forsinkelse’.”
Dobbeltsporet mellem Lund og Hässleholm er Sveriges mest trafikbelastede, og 80 pct. af godstrafikken til kontinentet går via Södra Stambanan. Det er vigtigt at øge kapaciteten på ruten, når Femern Bælt-forbindelsen står færdig. Byggeriet er planlagt til at gå i gang i 2031, og trafikken starter 10 år senere.
Hässleholm udvides
I den næste planlægningsrunde i 2033 prioriterer Region Skåne kapacitetsudvidelsen i Hässleholm, hvor Södra Stambanan møder Skånebanan og Markarydsbanan samt dobbeltspor mellem Attarp og Kristianstad. I så fald starter byggeriet i begyndelsen af 2040’erne.
Senere ønsker Region Skåne også at inkludere fire spor mellem Landskrona og Dösjebro, delvist dobbeltspor på Trelleborgbanan og to nye spor Älmhult-Hässleholm. Her vil skovlen blive sat i jorden i anden halvdel af 2040’erne, hvis Region Skåne får sin vilje.
Endnu senere vil der blive tilføjet dobbeltspor på hele Ystadbanan samt fire spor mellem Helsingborg og Lund på Södra Stambanan.
(News Øresund)
-
Danmark11 måneder agoFælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Interviews11 måneder agoJessica Rosencrantz: Jeg tager min opvækst i Øresund med mig i arbejdet som minister
-
Danmark10 måneder agoDanske politiker Morten Messerschmidt (DF) holder tale ved konference i Trump-ejendom: Håber på at snakke med Trump om Grønland
-
Life Science10 måneder agoMedicinalvirksomheden Polypeptide i Malmø ansætter 100 medarbejdere – boom for fedmemedicin øger efterspørgslen på deres peptidbaserede råvarer
-
Infrastruktur10 måneder agoTrafikverkets generaldirektør vil fremskynde udbygningen af jernbanen mellem Lund og Hässleholm
-
Øresund11 måneder agoKøbenhavns Lufthavne vokser hurtigere og har nu 31 pct. flere passagerer end Stockholm-Arlanda Airport
-
Infrastruktur10 måneder agoNorske Vy tester sommertog mellem Malmø-Oslo og håber på tog til København
-
Danmark7 måneder agoKongelig tilstedeværelse ved Öresundsbrons 25-års jubilæum
