Følg os på

Erhverv

Saab vil bygge den næste generation af kampfly

Publiseret

 

Saab skitserer en prototype, som de håber vil føre til et nyt jagerflysystem. Billedet viser Gripen E fra den nuværende Jas 39 Gripen. Foto: Foto: Linus Svensson/Saab AB. Copyright Saab AB

Forsvarskoncernen Saab ser et stort behov for et nyt europæisk kampfly. Virksomheden ønsker derfor at bygge den næste generation af kampfly, oplyser DN. Saab skitserer nu en prototype, som de vil føre til et nyt kampflysystem. Udviklerne hos Saab kigger på både ubemandede og bemandede prototyper samt kombinationer af disse, men intet er endnu besluttet. Senest i 2030 vil Riksdagen beslutte sig for et nyt kampflysystem, der skal erstatte det nuværende Jas 39 Gripen, hvilket forsvarskoncernen mener er for sent.

Sidste forår underskrev Saab en kontrakt med det svenske Försvarsmakten og motorproducenten GKN om det udviklingsarbejde, som skal levere i tegninger til en prototype i slutningen af 2025.

En helt svensk udvikling af kampfly er blevet anset for at være for dyr blandt udenlandske observatører, noget som DN tidligere har rapporteret om. Det er Peter Nilsson, Saabs chef for Advanced Programs, ikke enig i.

– Det er forkert. Det er lykkedes os ganske godt indtil nu. Det samme spørgsmål blev rejst i 1980, siger Peter Nilsson til DN med henvisning til debatten forud for beslutningen om at bygge Jas.

Den seneste version af Gripen E er stort set et nyudviklet fly, hvor 85 pct. af delene kommer fra partnere, ofte udenlandske. Peter Nilsson ser det som en god model for den fremtidige udvikling af et nyt fly- og kampflysystem, at Saab har mange partnere, men selv står for designet. Han peger på Saabs evne til at arbejde effektivt og billigt på denne måde.

Om seks år ønsker Försvarsmakten, at politikerne skal bestemme, hvordan Sveriges luftforsvar skal se ud i 2050. Ifølge Peter Nilsson vil konsekvenserne være store for Saab, hvis Riksdagen vælger at købe et nyt kampfly i udlandet.

– Ja, så bliver der en total omstrukturering af Saab i Linköping. Så er der ingen grund til at have 6.000 ingeniører gående her. Til den tid vil de næppe være til rådighed, siger han til DN. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige14 timer ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund2 dage ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige2 dage ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur4 dage ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark3 dage ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund3 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark2 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.