Følg os på

Femern

Forud for Femern Bælt-tunnelen: Norske Vy bliver det fjerde togselskab, som kører København – Hamborg

Publiseret

 

I sommeren 2028 vil det for første gang være muligt at rejse med tog mellem Oslo og København uden skift. Det er det statsejede norske selskab Vy, som ved hjælp af tog fra Deutsche Bahn vil starte den direkte Oslo-Berlin-rute blandt andet via Gøteborg, Malmø, København og Hamborg. Pressefoto: Vy

Det statsejede norske selskab Vy bliver det fjerde togselskab, der driver ruten København-Hamborg, når de i sommeren 2028 lancerer en direkte togforbindelse mellem Oslo og Berlin via blandt andet Gøteborg, Malmø, København og Hamborg. Det bliver en af Europas længste togruter med en rejsetid på omkring 14-15 timer, skriver Vy i en pressemeddelelse.

Konkurrencen på togruterne fra Skandinavien til det nordlige Tyskland stiger forud for den kommende Femern Bælt-tunnel, som forventes at forkorte rejsetiden med tog mellem København og Hamborg med cirka to timer. I øjeblikket foregår togtrafikken via Storebæltsbroen og Jylland. I sommeren 2028 vil ruten København-Hamborg blive drevet af mindst fire forskellige togselskaber, hvor danske DSB og Deutsche Bahn vil være involveret i tre af løsningerne via deres samarbejde. Noget nyt er desuden, at Norge får to togforbindelser til Hamborg, én direkte med Vy og én med skift til Snälltåget.

  • Danske DSB er allerede begyndt at udrulle sine nye røde togsæt fra Talgo mellem København og Hamborg og sigter mod at øge til 10 daglige afgange. Tjenesten drives i samarbejde med Deutsche Bahn, DB.
  • Tjekkiske České dráhy, CD lancerede 1. maj i år i samarbejde med DSB og DB en direkte togforbindelse mellem København og Prag med to daglige afgange.
  • Svenske Snälltåget lancerede 4. maj i år et nyt direkte tog Stockholm-København-Hamborg som supplement til nattoget Stockholm-Hamborg-Berlin. Den 15. juni lanceres forbindelsen Oslo-Gøteborg-Malmø, hvor det med et skift vil være muligt at fortsætte til Hamborg.
  • Norske Vy vil i sommeren 2028 i samarbejde med DSB og DB lancere den direkte forbindelse mellem Oslo og Berlin via blandt andet Gøteborg, Malmø og København.

DSB udvider trafikken mellem København og Hamborg

Statsejede danske DSB og Deutsche Bahn, DB, samarbejder om togforbindelsen mellem København og Hamborg. I november sidste år blev DSB’s nye røde EuroCity-tog sat i drift på strækningen.

DSB har bestilt 16 togsæt fra den spanske producent Talgo med leverancer mellem 2025 og 2027. På længere sigt vil de nye tog gøre det muligt at øge trafikken til 10 daglige afgange mellem København og Hamborg.

Investeringen er en del af moderniseringen af det danske jernbanesystem. EuroCity-vognene trækkes af DSB’s nye elektriske EB-lokomotiver, som allerede er i drift.

Ny forbindelse med tjekkiske CD og svenske Snälltåget

Den 1. maj lancerede det tjekkiske jernbaneselskab České dráhy, CD, i samarbejde med danske DSB og tyske DB, en direkte toglinje mellem København og Prag via Hamborg, Berlin og Dresden. Den har to daglige afgange, og rejsetiden vil ved slutningen af sommeren være 11 timer.

Den 4. maj i år lancerede det svenske Snälltåget et nyt direkte tog mellem Stockholm og Hamborg som supplement til den eksisterende nattogsforbindelse Stockholm – Hamborg – Berlin. Dagtoget afgår fra Stockholm om morgenen og ankommer til Hamborg senere samme aften. Rejsen tager i alt 11 timer. Mindre end to uger senere vil Snälltåget lancere et direkte dagtog på ruten Oslo-Gøteborg-Malmø. Med et enkelt skift vil det være muligt at rejse videre til Hamborg.

Norske Vy sigter mod trafik til flere europæiske byer
I sommeren 2028 vil norske Vy indlede et samarbejde med DSB og DB om en ny direkte toglinje mellem Oslo og Berlin med stop blandt andet i Gøteborg, Lund, Malmø og København. I alt er der planlagt stop ved fem lokationer i Norge, seks i Sverige, fem i Danmark samt Hamborg og Berlin. De planlægger to daglige afgange med en rejsetid på 14-15 timer. Turen foregår med DB’s nye ICE L-tog med restaurantvogn, familiesektion og 1. klasse.

Allerede i 2024 startede Vy togtrafik mellem Oslo og Göteborg, og året efter blev ruten forlænget til Malmø. I år vil der køre direkte tog Oslo-Malmø i weekender samt ferieperioder, og i sommeren 2028 forlænges strækningen til Berlin.

– Det er fantastisk, at vi nu har en ny, fast fjerntogsforbindelse mellem Oslo, Gøteborg, Malmø, København, Hamborg og Berlin. Samarbejdet med DSB og DB betyder, at vi forbinder Skandinavien tættere med Europa – og på lang sigt kan dette åbne for direkte tog til flere større europæiske byer, siger Vys CEO Gro Bakstad i en kommentar.

Det er første gang i over 20 år, at der vil køre direkte tog mellem Oslo og København, og på den del af strækningen betjenes de tyske tog af norsk togpersonale. Rejsetiden mellem Oslo og København anslås til syv timer og mellem Gøteborg og København til tre timer.

SJ i et mellemstadie – genoptager trafikken til København

Det svenske statsejede togselskab SJ befinder sig i et mellemstadie i international trafik. I august ophører nattogsdriften fra Stockholm via Malmø til Hamborg og Berlin, som blev drevet på vegne af svenske Trafikverket.

Samtidig arbejder SJ på senere i år at genoptage den direkte trafik med X2000 mellem Stockholm og København. I dag skal passagerer skifte tog i Malmø, efter at trafikken blev begrænset under renoveringen af X2000-flåden.

– I 2026 og 2027 vil vores nye tog blive leveret, og dermed vil vores kapacitet øges, siger SJ’s kommunikationsdirektør Fredrik Henriksson.

Ved udgangen af 2027 forventes SJ’s nye højhastighedstog fra Alstom at blive taget i drift. Togene vil få en topfart på 250 km/t og kan bruges i international trafik.

Ifølge Fredrik Henriksson er SJ’s ambition at vokse internationalt, muligvis i samarbejde med andre togselskaber. Samtidig forventes Femern Bælt-forbindelsen at øge togtrafikken, da rejsetiden mellem Hamborg og København næsten halveres.

(News Øresund)

 

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Øresund13 timer ago

Internationale jobsøgende ser muligheder i Øresund-regionen – men der er stadig grænsehindringer

International Citizen Day i Lund samlede arbejdsgivere, den offentlige sektor og jobsøgende samme sted. Arrangementet var specifikt for det internationale...

Politik2 dage ago

Danmarks nye regering får debut på Folkemødet

Den langtrukne regeringsdannelse har gjort det svært for arrangører på Folkemødet – som i Sverige modsvarer til Almedalsveckan – at...

Øresund1 uge ago

Greater Copenhagen er den mest folkerige af de nordeuropæiske storbyregioner

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen, der kan fejre 10 års jubilæum, ermed sine 4,6 millioner indbyggere den mest folkerige...

Øresund1 uge ago

Greater Copenhagens direktør valgt ind i Øresundsinstituttets bestyrelse

På Øresundsinstituttets årsmøde torsdag blev fem nye medlemmer valgt til bestyrelsen: Jan Juul Christensen, Greater Copenhagens managing director, Ulrika Hallengren,...

Erhverv1 uge ago

Copenhagen Malmö Port henter ny administrerende direktør fra det dansk-svenske rederi Molslinjen

Den 1. juni tiltræder Kristian Durhuus som ny administrerende direktør for havneselskabet Copenhagen Malmö Port (CMP). Han er i dag...

Okategoriserade1 uge ago

Ukraine køber 20 Jas Gripen-fly af Sverige

Sverige vil sælge 20 Gripen E-fly til Ukraine. Det annoncerede Ukraines præsident Volodymyr Zelenskyj og Sveriges statsminister Ulf Kristersson (Moderaterna)...

Forårsudgaven af Skånsk Konjunktur viser, at den økonomiske situation begynder at se lysere ud. Foto: News Øresund
Forårsudgaven af Skånsk Konjunktur viser, at den økonomiske situation begynder at se lysere ud. Foto: News Øresund
Arbejdsmarked1 uge ago

Lysere økonomisk situation i Skåne, viser ny rapport

Tegn på en økonomisk genopretning kan mærkes i Skåne. Erhvervssektoren vokser, arbejdsløsheden falder, og især udenlandskfødtes position på arbejdsmarkedet er...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.