Arbejdsmarked
ID-kontrollen medfører opsigelser


ID- og grænsekontrollen, som her ved Københavns lufthavn, indebærer ifølge en ny rapport fra Sydsvenska industri- och handelskammaren et samfundstab på 1,5 milliarder svenske kroner om året. Foto: News Øresund – Anna Palmehag
Medarbejdere siger op på grund af de lange rejsetider fra Danmark til Sverige, udenlandske gæster til skånske virksomheder oplever, at de bliver mistænkeliggjort (diskrimineret) og turister ved ikke hvilken legitimation som er gyldig. Efter tre måneder er der stadig problemer med ID- og grænsekontrollen, som ifølge en ny rapport fra Sydsvenska industri- och handelskammaren indebærer et samfundstab på 1,5 milliarder svenske kroner om året.
”Vi hører tre ting fra vores ansatte; den første handler om, at det er besværligt for medarbejderne at tage frem og tilbage. Man rejser jo ofte i erhvervslivet. Det andet er, at når man får gæster, synes man, at det giver et mærkeligt indtryk. Nogle medlemmer har fået kraftige reaktioner fra udenlandske gæster, som oplever at de bliver profilerede i grænsekontrollen for at de ikke er blonde. Mange er desuden urolige for investeringer, hvis det her skal fortsætte i flere år” siger Per Tryding, vicedirektør for Sydsvenska industri- och handelskammaren, til News Øresund.
I dag skal han præsentere rapporten for den svenske regering ved et møde om grænsehindringer med den nordiske samarbejdsminister Kristina Persson (S). Rapporten er udarbejdet med hjælp af rådgivningsvirksomheden Sweco og Martin Andersson, økonomiprofessor ved Lunds universitet og Blekinge Tekniska Högskola (BTH), og viser ID- og grænsekontrollens effekter på trafikken og Øresundsregionens arbejdsmarked.
”Det er jo svært at bedømme værdien nationaløkonomisk, men det er vigtigt for at få en opfattelse af hvad det koster. Integrationen på arbejdsmarkedet handler meget om rejsetid. Hvis man kan samordne ID- og grænsekontrollen til én kontrol, så halveres omkostningerne” siger han.
En mere smidig løsning efterspørger Sydsvenskans politiske chefredaktør Heidi Avellan også, da hun skrev en kronik om det i denne uge.
”Kontrollerne skal udformes på en mindre skadelig måde. Jeg oplever at folk på en måde resignerer, men de er jo lige så besværlige som tidligere for dem, der påvirkes i hverdagen”, siger hun til News Øresund.
Kronikken har fået positiv respons fra pendlergrupper på nettet, fortæller Heidi Avellan, men kritik fra hovedsagligt ældre mænd, som mener, at grænsekontrollen er nødvendig for at stoppe indvandringen.
På informationscentret Øresunddirekt kommer der dagligt spørgsmål om hvordan ID-kontrollen fungerer, ikke mindst fra turister eller personer som skal besøge familie og venner på den anden side af sundet.
”Mange vil vide rent praktisk: hvilken ID skal man have med sig? Vi har en side på vores hjemmeside, hvor vi går i dybden for der gælder et krav for ID-kontrollen og i grænsekontrollen er det et andet. Folk har svært ved at finde information om hvad der gælder hos den ansvarlige myndighed” siger Sandra Forsén, driftsansvarlig for Øresunddirekt.
Hun fortæller at de har været i kontakt med flere personer, som har valgt at sige sit job i Danmark op på grund af ID- og grænsekontrollen. Det er frem for alt mennesker som er nået et godt stykke i deres karriere og har job med en højere løn.
”Den opfattelse jeg har, er, at den store gruppe af unge som eksempelvis arbejder på et shoppingcenter som Fields, tager det lettere. Men dem, der har familie og måske bor udenfor Malmø, for dem bliver der endnu flere forsinkelser, som måske indebærer at de ikke når en anden forbindelse. Det bliver en sneboldseffekt” siger Sandra Forsén.
Mange grænsependlere vil også gerne vide, hvor længe kontrollen skal fortsætte for at kunne planlægge sin fremtid, fortæller hun.
”Man vil have svar fra politikerne og kunne beregne; er det bare et halvt år, så er det det værd, så kan jeg klare det. Men hvis det skal fortsætte i to eller tre år, så er det en anden sag” siger Sandra Forsén.
News Øresund – Anna Palmehag
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge