Politik
Klima og integration i fokus i partiledernes tale under Almedalsveckan på Gotland

Da Almedalsveckan blev åbnet søndag, fokuserede medierne på meddelelserne fra to nye partiledere. Miljöpartiet styres af to formænd hvoraf Per Bolund er ny. Liberalerna fik for nylig Nyamko Sabuni som ny partileder.
Begge parter er i krise med manglende vælgerstøtte, og begge er støtter den rødgrønne svenske regering. Klimaspørgsmålet prægede både Per Bolund og Nyamko Sabunis partiledertaler. Den ene ønsker at afskaffe benzin og diesel inden 2030, den anden vil elektrificere lastbilstrafikken. Hvad angår samarbejdet på tværs af Øresund var flere danske politikere til stede i Visby end der var svenske politikere under Folkemødet på Bornholm. At den tyske myndighedsgodkendelse af opførelsen af Femern Bælt-tunnelen kom i februar, kunne mærkes i mange debatter, præget af den såkaldte STRING-korridor mellem Hamburg og Oslo, og hvor norske og tyske politikere også deltog.
Nyamko Sabunis største udfordring som partileder er at forene partiet og samtidig øge vælgerstøtten. Liberalerne er i dag et parti i krise, hvor EU-valgene viser et svigtende vælgergrundlag hvor partiet risikerer at ikke klare spærregrænsen for et Riksdagsvalg. En første undersøgelse fra Demoskop viser, at Liberalerna efter partilederskiftet har 4,1 procent støtte af respondenterne, hvilket netop er over spærregrænsen. På et sprøgsmål fra Dagens Nyheter om hvilke tre Riksdagspartier Liberalerna står nærmest ville hun kun nævne Centerpartiet. ”Alle andre kan køre ud til den ene aller anden side”. Hun ville ikke vælge mellem Socialdemokraterna og Moderaterna. To partier kan hun ikke tænke sig at arbejde med – Vänsterpartiet og Socialdemokraterna.
Moderaterne har heller ikke planer om at have et frokostmøde med Sverigedemokraterna. ”Vi taler allerede i dag om politiske spørgsmål i Riksdagen udvalg og i parlamentatiske undersøgelser med Sverigedemokraterna. Det har ikke været – og er ikke – aktuelt med noget særligt møde mellem partiledarne”, skriver partiets gruppeleder i Riksdagen, Tobias Billström, i en kommentar til TT.
Lederen af Moderaterna i tale på Almedalen: ”Integrationen er vår tids store problem”
Begrænset tolkningshjælp, obligatorisk samfundsorientering for indvandrere og sprogkrav til opnåelse af permanent opholdstilladelse og statsborgerskab. Moderaternas partileder Ulf Kristersson hade fokus på integrationen i sin partiledertale i Almedalen.
– Integrationen er det største problem i vores tid, sagde Ulf Kristersson og beskrev Sverige som “mulighedernes land” hvor man kan starte med ingenting og komme så langt som man vil.
Miljöpartiets nye formand løftede klimaproblemet i sin første Almedalstale
Per Bolund fremhævede klimaproblemerne i hans første partiledertale i Almedalen. Hovedfokus var på udfasning af benzin og diesel inden 2030 og erstatning med vedvarende brændstoffer. Slet ikke urealistisk, mente Miljöpartiets ene formand og pegede på at de vil overbevise regeringspartneren Socialdemokraterna og støttepartierne Centern og Liberalerna om en sådan handlingsplan.
“Vänsterpartiet har ikke erobret klimaspørgsmålet” – ønsker at investere stort i offentlig transport
Trods at EU-valget blev en skuffelse for Vänsterpartiet, mener partilederen Jonas Sjöstedt, at det var rigtigt, at partiet nedtoner exitkravet i valgkampen og håber, at partikongressen vil fjerne kravet næste år. I stedet pegede han i forbindelse med sin partiledertale under Almedalsveckan på at partiet ikke har sat sig på klimaspørgsmålet endnu. Under sin tale rejste han et nyt krav om at investere to milliarder kroner om året på at forbedre den offentlige transport i Sverige.
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Den skånske økonomi klarer sig dårligere end i resten af landet – men der kan spores en lysning
-
Erhverv12 måneder ago
Novo Nordisk udvider initiativ til støtte for life science-startups – forskerpark i Lund rekrutterer virksomheder fra Skåne
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge