Danmark
Malmø ønsker ændring af lovgivningen for elløbehjul

De elektriske løbehjul har vakt Malmøs politikers opmærksomhed. Formanden for Malmøs tekniske nævn, Andreas Schönström (S), ønsker en ændring i loven.
– Lovgiverne bør ændre klassificeringen fra cykel til køretøj, siger han Sydsvenskan.
På udvalgets møde den 27. august drøftes de elektriske løbehjul. En af Malmö stads mulige løsninger er at begynde at kræve betaling for virksomhederne bag de elektriske løbehjul.
– Jeg mener, de skal betale, og en måde er at få dem til at betale for specielle stativer til elløbehjulene, placeret i forskellige dele af byen. Kun der får de elektriske scootere lov til at stå, siger han til Sydsvenskan.
Malmös foreslåede løsning svarer til den, der findes i Odense, hvor elløbehjulene kun må parkeres på udvalgte steder. I København vil byen i stedet begrænse, hvor mange elektriske cykelcykler der må parkeres i forskellige dele af byen. I det centrale København, ved de største shoppinggader og stationer, kan der maksimalt parkeres 200 elløbehjul, mens der i alt kan findes 3000 i hele byen. I Aarhus og Vejle arbejder kommunerne og virksomhederne bag elløbehjulene med “hubs”, hvor brugerne får nedsatte priser på deres rejser, hvis du parkerer på specielt udpegede steder. (News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Mobilbetaling mellem Danmark, Norge og Finland bliver muligt inden sommer
-
Kultur12 måneder ago
91 svenske komponister bag 5.700 opdigtede kunstnernavne på Spotify
-
Sverige12 måneder ago
Malmø bliver den første by i Europa hvor politiet udstationerer droner på tagene
-
Okategoriserade12 måneder ago
Øresundsdebat uge 12: Forskellige holdninger til, at Sveriges nye danske fodboldlandstræner taler engelsk
-
Øresund12 måneder ago
Flytrafikken vokser hurtigere i København end i Oslo og Stockholm
-
Samfund12 måneder ago
Tusindvis af tyskere flytter til Sverige – “Schwedenhaus” er nyt hashtag på sociale medier
-
Arbejdsmarked12 måneder ago
Malmøboen Kate Plaskonis er på Berlingskes Talent 100-liste
-
Bæredygtighed12 måneder ago
Danske Bank skiller sig af med investeringer i olie-, gas- og kulselskaber, der ikke har en realistisk overgangsplan i henhold til Paris-aftalen