Følg os på

Danmark

Ny højhastighedsjernbane mellem Malmø og København foreslås af tidligere Skånetrafiken-chef

Publiseret

 

De eksisterende forslag til endnu en fast forbindelse mellem Sverige og Danmark – efter Øresundsbron – udgår fra kommunernes behov, mener Mats Améen fra konsulentvirksomheden Trivector, som blandt fokuserer på transport. Han mener i stedet at man skal se med et bredere perspektiv og satse på en hurtigere forbindelse, hvor de rejsende uden at skulle bytte kan nå flere byer både i og udenfor regionen. Kort: Trivector

Yderligere et bud på en fast Øresundsforbindelse kastes nu ind i debatten, da Mats Améen, senior trafikkonsulent hos Trivector og tidligere chefsstrateg på Skånetrafiken, foreslår en ny jernbaneforbindelse for hurtigtog mellem Malmø og København. Det vil fjerntogspassagererne vinde på, argumenterer han for i en debatartikel i Sydsvenskan.

De eksisterende forslag til endnu en fast forbindelse mellem Sverige og Danmark – efter Øresundsbron – udgår fra kommunernes behov, mener Mats Améen fra konsulentvirksomheden Trivector, som blandt fokuserer på transport. Det gælder både tankerne om en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, og en metro mellem Malmø og København, og en forbindelse mellem Landskrona og København, mener han.

Mats Améen mener i stedet at man skal se med et bredere perspektiv og satse på en hurtigere forbindelse, hvor de rejsende uden at skulle bytte kan nå flere byer både i og udenfor regionen. En sådan forbindelse skal dog gå via de største stationer i regionen, argumenterer han for i debatartiklen:

”For fjertogstrafikken er de fire vigtigste stationer i Øresundsregionen København, Kastrup, Malmø og Lund. På en god femteplads kommer Helsingborg. Dette hierarki burde også gælde på meget lang sigt. At stationerne ligger centralt i byerne er vigtigt for at fremtidige højhastighedstog skal kunne konkurrere med flyet på lidt længere strækninger.”

Derfor foreslår Mats Améen altså yderligere en fast jernbaneforbindelse mellem Malmø og København, som udover at knytte mere fjerntliggende byer sammen også vil halvere rejsetiden mellem de to storbyer.

”Københavns hovedbanegård tilgås da nord fra, noget som gør det muligt at køre lige igennem stationen mod Hamburg uden at skifte retning. Samtidig nås de fire vigtigste stationer i Øresundsregionen. Tåg fra Oslo og Göteborg når de samme stationer plus Helsingborg.”

Præcis hvordan strækningen skal se ud i København, går Mats Améen dog ikke ind på i debatartiklen. Han mener også at spørgsmålet om den præcise udformning af en forbindelse – om det eksempelvis skal være en tunnel eller bro – kan vente til man har valgt den bedste strækning.

Debatartiklen kommer ugen efter konferencen Fehmarn Belt Days i Malmø, som har bidraget til at sætte fokus på infrastrukturspørgsmål, der er højt på agendaen i regionen.

(News Øresund)

Fakta: Forslag til faste forbindelser over Øresund

De tre konkrete forslag til faste forbindelser over Øresund som har en form for politisk opbakning og som der arbejdes på er:

  • Landskronaforbindelse/Europaspåret
    Landskrona arbejder for en togtunnel mellem Landskrona og Nordhavnen i København.
Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige10 timer ago

Færre svenskere får en ph.d. i teknik – svenske ingeniører er bekymrede

Færre svenskere vælger at tage en doktorgrad inden for teknik, viser en ny rapport fra Sveriges Ingenjörer. Siden 2010 er...

Kultur14 timer ago

Svensk-danska kulturfonden uddeler projektstøtte på 350.000 svenske kroner

Svensk-danska kulturfonden har nu åbnet for ansøgninger til dette års projektstøtte. For at “støtte det kulturelle samarbejde mellem Sverige og...

Energi1 dag ago

Rekordlave priser på benzin i Sverige

Benzin og diesel er billigere i Sverige end i de fleste andre dele af Europa. Sammenlignet med den disponible indkomst...

Infrastruktur6 dage ago

En kraftig stigning i togtrafikken over broen bidrog til ny trafikrekord over Øresund i 2024: 105.212 rejser om dagen

2024 var det bedste år nogensinde for trafikken med Öresundståg over broen. Antallet af togpassagerer steg med 12 pct. til...

Bæredygtighed7 dage ago

OECD kritiserer svensk klimapolitik

I 2022 havde Sverige de laveste udslip af drivhusgas per indbygger i EU. Men i løbet af det seneste årti...

Politik7 dage ago

Greater Copenhagen fejrer Öresundsbron med historisk hjemmeside om det politiske samarbejde mellem Danmark og Sverige

Det dansk-svenske politiske samarbejde Greater Copenhagen markerer Öresundsbrons kommende 25-års jubilæum med en hjemmeside om “25 års politisk samarbejde i...

Infrastruktur7 dage ago

Ny analyse: For hver krone, der investeres i en Øresundsmetro, får samfundet 1 krone og 23 øre tilbage

På længere sigt er det rentabelt at bygge en metro mellem København og Malmø: Øresundsmetroen. Sådan skriver Malmø Stad i...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.