Følg os på

Danmark

Ny højhastighedsjernbane mellem Malmø og København foreslås af tidligere Skånetrafiken-chef

Publiseret

 

De eksisterende forslag til endnu en fast forbindelse mellem Sverige og Danmark – efter Øresundsbron – udgår fra kommunernes behov, mener Mats Améen fra konsulentvirksomheden Trivector, som blandt fokuserer på transport. Han mener i stedet at man skal se med et bredere perspektiv og satse på en hurtigere forbindelse, hvor de rejsende uden at skulle bytte kan nå flere byer både i og udenfor regionen. Kort: Trivector

Yderligere et bud på en fast Øresundsforbindelse kastes nu ind i debatten, da Mats Améen, senior trafikkonsulent hos Trivector og tidligere chefsstrateg på Skånetrafiken, foreslår en ny jernbaneforbindelse for hurtigtog mellem Malmø og København. Det vil fjerntogspassagererne vinde på, argumenterer han for i en debatartikel i Sydsvenskan.

De eksisterende forslag til endnu en fast forbindelse mellem Sverige og Danmark – efter Øresundsbron – udgår fra kommunernes behov, mener Mats Améen fra konsulentvirksomheden Trivector, som blandt fokuserer på transport. Det gælder både tankerne om en tunnel mellem Helsingør og Helsingborg, og en metro mellem Malmø og København, og en forbindelse mellem Landskrona og København, mener han.

Mats Améen mener i stedet at man skal se med et bredere perspektiv og satse på en hurtigere forbindelse, hvor de rejsende uden at skulle bytte kan nå flere byer både i og udenfor regionen. En sådan forbindelse skal dog gå via de største stationer i regionen, argumenterer han for i debatartiklen:

”For fjertogstrafikken er de fire vigtigste stationer i Øresundsregionen København, Kastrup, Malmø og Lund. På en god femteplads kommer Helsingborg. Dette hierarki burde også gælde på meget lang sigt. At stationerne ligger centralt i byerne er vigtigt for at fremtidige højhastighedstog skal kunne konkurrere med flyet på lidt længere strækninger.”

Derfor foreslår Mats Améen altså yderligere en fast jernbaneforbindelse mellem Malmø og København, som udover at knytte mere fjerntliggende byer sammen også vil halvere rejsetiden mellem de to storbyer.

”Københavns hovedbanegård tilgås da nord fra, noget som gør det muligt at køre lige igennem stationen mod Hamburg uden at skifte retning. Samtidig nås de fire vigtigste stationer i Øresundsregionen. Tåg fra Oslo og Göteborg når de samme stationer plus Helsingborg.”

Præcis hvordan strækningen skal se ud i København, går Mats Améen dog ikke ind på i debatartiklen. Han mener også at spørgsmålet om den præcise udformning af en forbindelse – om det eksempelvis skal være en tunnel eller bro – kan vente til man har valgt den bedste strækning.

Debatartiklen kommer ugen efter konferencen Fehmarn Belt Days i Malmø, som har bidraget til at sætte fokus på infrastrukturspørgsmål, der er højt på agendaen i regionen.

(News Øresund)

Fakta: Forslag til faste forbindelser over Øresund

De tre konkrete forslag til faste forbindelser over Øresund som har en form for politisk opbakning og som der arbejdes på er:

  • Landskronaforbindelse/Europaspåret
    Landskrona arbejder for en togtunnel mellem Landskrona og Nordhavnen i København.
Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige1 dag ago

Sverige og Ukraine vil styrke forsvarsinnovation i Kiev – åbner nyt center

Samarbejdet inden for forsvarsinnovation mellem Ukraine og Sverige bliver yderligere fordybet med etableringen af et svensk-ukrainsk forsvarsinnovationscenter i Kiev, Ukraine....

Øresund1 dag ago

10 år siden Sverige indførte midlertidig kontrol ved de indre grænser – som stadig er gældende

Onsdag den 12. november er det 10 år siden, Sverige indførte midlertidig kontrol ved de indre grænser for trafik fra...

Danmark2 dage ago

Børsen skal genopføres med svensk fyrretræ

Børsen i København vil blive genopbygget som bygningen stod i fordums tid. Det betyder, at man skal bruge træ fra...

Miljø2 dage ago

Rapport: For store mængder af farligt giftstof er pumpet fra Lynetteholmen ud i Øresund

Der er fundet for høje mængder af giftstoffet cyanid i vand, der er blevet pumpet direkte fra byggeriet af halvøen...

Infrastruktur2 dage ago

Region Skåne imødegår Trafikverkets plan – vil prioritere Vestkystbanan og Södra Stambanan

To vigtige jernbaneprojekter i Skåne blev nedprioriteret i Trafikverkets forslag til en national infrastrukturplan. Nu kæmper Region Skåne om både...

Sverige2 dage ago

Rapport: Lavere priser på andelslejligheder i Sverige end i 2021

Svenske andelslejligheder i kommuner uden for storbyerne falder i værdi. Det viser en ny analyse fra Swedbank og Sparbankerna. De...

Danmark3 dage ago

Premiere på DSB’s nye EuroCity-togvogne på ruten København–Hamborg

Mandag var der premiere på DSB’s nye røde EuroCity-togsæt, som skal indsættes på ruten København-Hamborg. DSB oplyser, at de hos...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.