Følg os på

Interviews

Pendlerserie: Camilla Latifi kom til Malmø for kærlighedens skyld – men jobbet blev i Danmark

Publiseret

 

Da Camilla N. Latifi flyttede til Malmø, tænkte hun, at hun ville finde et job i Sverige – sådan blev det ikke. Foto: News Øresund

MALMØ. Lige nu skaber sporfejl på Øresundsbroen problemer for Øresundspendlerne, med færre og langsommere tog som følge deraf. Men Camilla Latifi er rutineret. I 2004 flyttede hun fra Danmark til Sverige for kærlighedens skyld, og siden da har hun pendlet tilbage for at arbejde.

Af: Henrik Smångs

– Det er lønnen. Jeg tænkte, at jeg ville finde noget i Sverige med tiden, men sådan blev det ikke, konstaterer hun, mens vi venter på hendes forsinkede tog udenfor Trianglens sydlige indgang.

I dag arbejder hun som afdelingsleder på et plejehjem udenfor København, men har haft flere forskellige jobs rundt omkring i den danske hovedstad.

– Nu bestemmer jeg mine tider lidt selv, og det hjælper jo. Men jeg tager altid af sted tidligt, så jeg ved, at jeg har ekstra tid. Generelt fungerer pendlingen godt, men når der er sporfejl som nu, lærer man at finde nye veje.

I de kommende uger vil News Øresund publicere en række interviews med Øresundspendlere. Foto: News Øresund

I de 21 år, hun har pendlet, er der sket meget, der har gjort pendlingen bedre og bedre, mener hun.

– Siden vi fik Citytunnelen, er alt blevet meget lettere. Tidligere måtte man tage sig ud til Svågertorp og tage toget derfra. Bussystemet er blevet bedre som alternativ, når togene ikke kører, og togafgangene er blevet flere.

Fordelene med løn i danske kroner og udgifter i svenske kroner er så store, at det opvejer pendlingstiden på en time og 25 minutter, når togene kører som de skal.

– Det fungerer for mig. Jeg kan slappe af, når jeg sidder på toget, og det fungerer også med familien, de er vant til det.
(News Øresund)

I de kommende uger vil News Øresund publicere en række interviews med Øresundspendlere. Interviewene er tidligere blevet udgivne i en kortere version i Øresundsinstituttets analyse Øresundsindex Udviklingen 2000-2025.

Her kan du læse første del: En øjenåbner at se, hvordan et andet arbejdsmarked fungerer – vi er ofte lidt skråsikre i Sverige

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige2 dage ago

Sverige og Ukraine vil styrke forsvarsinnovation i Kiev – åbner nyt center

Samarbejdet inden for forsvarsinnovation mellem Ukraine og Sverige bliver yderligere fordybet med etableringen af et svensk-ukrainsk forsvarsinnovationscenter i Kiev, Ukraine....

Øresund2 dage ago

10 år siden Sverige indførte midlertidig kontrol ved de indre grænser – som stadig er gældende

Onsdag den 12. november er det 10 år siden, Sverige indførte midlertidig kontrol ved de indre grænser for trafik fra...

Danmark3 dage ago

Børsen skal genopføres med svensk fyrretræ

Børsen i København vil blive genopbygget som bygningen stod i fordums tid. Det betyder, at man skal bruge træ fra...

Miljø3 dage ago

Rapport: For store mængder af farligt giftstof er pumpet fra Lynetteholmen ud i Øresund

Der er fundet for høje mængder af giftstoffet cyanid i vand, der er blevet pumpet direkte fra byggeriet af halvøen...

Infrastruktur3 dage ago

Region Skåne imødegår Trafikverkets plan – vil prioritere Vestkystbanan og Södra Stambanan

To vigtige jernbaneprojekter i Skåne blev nedprioriteret i Trafikverkets forslag til en national infrastrukturplan. Nu kæmper Region Skåne om både...

Sverige3 dage ago

Rapport: Lavere priser på andelslejligheder i Sverige end i 2021

Svenske andelslejligheder i kommuner uden for storbyerne falder i værdi. Det viser en ny analyse fra Swedbank og Sparbankerna. De...

Danmark4 dage ago

Premiere på DSB’s nye EuroCity-togvogne på ruten København–Hamborg

Mandag var der premiere på DSB’s nye røde EuroCity-togsæt, som skal indsættes på ruten København-Hamborg. DSB oplyser, at de hos...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.