Danmark
Tysk modstand til Femern-forbindelsen afmattes


At det tyske grønne parti dropper sin modstand kan give etableringen af en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland et skub. Illustration: Femern A/S
Partiet Die Grünen, som har været modstander til etableringen af en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland, siger nu at de dropper modstanden af udbygningen af motorvej A20 og Femern Bælt tunnelen. Det siger Slesvig-Holsteins finansminister Monika Heinold.
At det tyske grønne parti dropper sin modstand kan give Femern et skub. Men der er stadig tysk modstand til tunnelen, blandt andet fra den tyske naturfredningsforening NABU som har over en halv millioner medlemmer. Derudover har de tyske myndigheder fået 12.000 indsigelser mod Femern-tunnelen i anden runde af den offentlig høring i forbindelse med den tyske miljøgodkendelse. Men nu dropper partiet Die Grünen sin modstand og tager punktet væk fra deres partiprogram i 2017.
”Vedrørende A20 er de retslige muligheder imod projektet udtømt. Hvad angår den faste Femernbælt-forbindelse har vi indgået en statsaftale, der skal overholdes. Det er disse kendsgerninger, vi skal forholde os til, og derfor må vi tilpasse vores partiprogram efter dette,” siger Monika Heniold til Lübecker Nachrichten ifølge Femern Belt Development. (News Øresund)
-
Erhverv12 måneder ago
Svenske ESS Group åbner sit andet hotel i Danmark næste år
-
Sverige12 måneder ago
Øresund bliver renere, når Malmø og Lund bygger nyt fælles rensningsanlæg og spildevandstunneller for 17,5 milliarder svenske kroner
-
Politics12 måneder ago
Den dansk-svenske koran-afbrænder Rasmus Paludan stiller op for det nystartede svenske parti Folklistan – uden partiets samtykke
-
Infrastruktur12 måneder ago
Nye tog og en ny operatør på vej til Skånetrafiken – som konstant arbejder på punktlighed
-
Danmark5 måneder ago
Fælles dansk-svensk ordre på kampkøretøjer til en værdi af 25 mia. svenske kroner
-
Danmark11 måneder ago
Hans Wallmark forlader Riksdagen og bliver Sveriges ambassadør i Danmark
-
Infrastruktur11 måneder ago
Ny undersøgelse: Et afgreningskammer for at forbinde en Øresundsmetro med M5-linjen i København ville koste 400 millioner kroner at bygge
-
Infrastruktur11 måneder ago
Det står klart, hvordan en Øresundsmetro skal forbindes til Malmø