Følg os på

Infrastruktur

Politisk flertal for stort tunnelprojekt i det centrale København

Publiseret

 

Visualisering af "Den Grønne Boulevard" ved H.C. Andersens Boulevard i København. I øverste højre hjørne af billedet ses Københavns Rådhus. I næste uge skal politikerne i København beslutte, om de vil gå videre med det milliardstore projekt. Foto: Tredje Natur

Flere kilometer vej i det centrale København, herunder Åboulevarden, H.C. Andersens Boulevard og Amager Boulevard vil blive gravet ned under jorden for at give plads til flere grønne områder. Et politisk flertal på Københavns Rådhus er enig i forslaget, rapporterer TV 2 Kosmopol. I næste uge, den 30. januar, skal de københavnske politikere beslutte, om de vil gå videre med milliardprojektet “Den Grønne Boulevard”.

Københavns politikere er i øjeblikket ved at se på to tunnelløsninger til en af de mest overbelastede strækninger i det centrale København. Ifølge to hovedalternativer vil den nuværende sekssporede vejstrækning, der skærer gennem det centrale København mellem Bispeengbuen på Nørrebro og Ørestads Boulevard på Amager, blive gravet ned under jorden for at give plads til mere grønt område.

“Den grønne boulevard” blev lanceret i forbindelse med budgettet for 2021, hvor Socialdemokratiet, Radikale Venstre, SF, Dansk Folkeparti, Venstre og Fremad besluttede at afsætte 4,5 mio. kr. til en indledende analyse.

De københavnske politikere skal nu beslutte, hvilken af de to muligheder, som Teknik- og Miljøforvaltningen har udviklet, de vil gå videre med.

Flertal bag en af de to hovedalternativer

Et politisk flertal bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Konservative og Alternativet siger til TV 2 Kosmopol, at de ønsker at gå videre med den første mulighed. Den første mulighed omfatter to korte tunneler uden frakørsler og anslås at koste 5,5 mia. kr. ifølge den foreløbige analyse. Forslag to er en dyrere løsning, der indebærer en lang tunnel med frakørsler og anslås at koste 10,5 milliarder, næsten det dobbelte. Det Radikale Venstre er fortaler for den anden mulighed.

”Vi kigger på det, som er det mest visionære for København. Det er at starte med den store løsning (løsning 2, red.). Også fordi det giver mere areal til rådighed for københavnerne, hvilket er et af de overordnede mål med projektet”, siger Christoffer Røhl (R), medlem i Teknik- og Miljøudvalget, i en kommentar til TV 2 Kosmopol.

Ifølge forvaltningens indledende analyse skønnes det, at trafikken på strækning over jorden vil blive reduceret med 70 %. Samtidig vurderes det, at biltrafikken vil stige, hvis politikerne vælger at lede biltrafikken gennem en tunnel som foreslået. Det er en af grundene til, at Enhedslisten er kritisk over for tunnelprojektet.

”Det, vi har brug for, er mindre biltrafik. Jeg synes, vi skal se på, hvordan vi kan reducere biltrafikken og få meget mere grønt, men det skal ikke være ved at bruge mange penge og massiv CO2-udledning på at grave tunneler”, siger Line Barfod (Ø), teknik- og miljøborgmester, til TV 2 Kosmopol.

Flere planer om en underjordisk motorvej på Sjælland og i Skåne

Sidste år besluttede Teknik- og Miljøudvalget i København at undersøge muligheden for at dække store dele af Øresundsmotorvejen, en strækning fra Tårnby Kommune og forbi Ørestad City. På den svenske side er politikerne i Lund blevet enige om, at motorvej E22 skal lægges under jorden. Den svenske trafikstyrelse, Trafikverket, meddelte sidste efterår, at de ikke vil undersøge, om E22 er omfattet, og at kun regeringen kan beslutte at foretage en sådan undersøgelse. Nu er spørgsmålet blevet rejst over for regeringen, og senest onsdag i næste uge vil infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) vende tilbage med et skriftligt svar, oplyser Sydsvenskan. (News Øresund)

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige9 timer ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 dag ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 dag ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur3 dage ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark3 dage ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund2 dage ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark2 dage ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.