Følg os på

Politik

Svensk-tysk ubådskonflikt fremtvinger salg af Kockums

Publiseret

 

Ubåt storSpørgsmålet om hvorvidt den svenske marines ubåde skal fabrikeres i Sverige eller Tyskland har skabt en konflikt med den tyske industrikoncern Thyssen Krupp. I sidste uge blev svensk militær sendt til virksomhedens anlæg i Malmö. I dag meddeler forsvarskoncernen Saab, at de forhandler om at købe Thyssen Krupps svenske anlæg, som tidligere hed Kockums.

”Saab og Thyssen Krupp har skrevet under på en ikke-bindende hensigtserklæring om salg af Thyssen Krupp Marine Systems AB”, skriver Saab i en pressemeddelelse mandag.
Thyssen Krupp Marine Systems AB hed frem til sidste år Kockums og omfatter kontorer i Malmö og værfter i Karlskrona og Muskö.

Bag pressemeddelelsen gemmer der sig en voksende konflikt, som kulminerede sidste uge, da det svenske forsvars materieltjeneste (Försvarets Materialverk, FMV) sendte militær til Thyssen Krupp Marine Systems i Malmö for at sikre teknikken bag stirlingmotoren, der muliggør lydløs undervandsdrift af virksomhedens ubåde i længere tid.
Det er uklart om FMV, der står for indkøb til det svenske forsvar, fik noget med fra Thyssen Krupp Marine Systems i Malmö. Ifølge avisrapporteringer indkaldte virksomheden politiet for at hindre FMV i at tage noget ubådsmateriale med sig.
”Jeg kan bekræfte, at det har været en helt almindelig beskyttet transport”, forklarede FMVs pressesekretær Louise Wileen Bjarke i radioen.
Hvad transporten omfattede er hemmelighedsstemplet.

Ifølge rapporteringer i svenske medier har Thyssen Krupp forhindret Kockums i at eksportere ubåde til Singapore for i stedet at favorisere virksomhedens andet værft, det tyske HDW. Det tyske værft har udviklet en teknik med brændselsceller til lydløs drift under vandet, mens det daværende Kockums udviklede stirlingmotoren til at have de samme lydløse egenskaber.
Udefra set har konflikten handlet om, at Thyssen Krupp ikke har villet give FMV en fast pris på udvikling og fabrikation af to nye svenske ubåde, de såkaldte A26, samt en modernisering af ældre ubåde i Gotlandsklassen.
Bag alt dette skjuler sig Sveriges behov for at kunne udvikle og producere ubåde og avancerede kampfartøjer inden for landet, nu hvor de sikkerhedspolitiske forhold er under forandring som resultat af Ruslands aktioner i Ukraine. På grund af omkostningerne skal de svenske ubåde sælges på eksportmarkedet, og her kolliderer det svenske forsvar med Thyssen Krupp og tyske forsvarsinteresser.

Konflikten blev tydelig, da FMV d. 26. februar i år meddelte, at de havde indgivet en ordre til en værdi af 25 millioner svenske kroner hos den svenske forsvarskoncern Saab for at gennemføre et forstudie til en ny undervandsstrategi. FMV’s generaldirektør Lena Erixon meddelte 18. marts, at de ikke afgiver nogen ubådsbestilling til Thyssen Krupp.
”Der er stadigvæk ikke basis for at afgive bestillinger af A26 og modernisering af Gotlandsklassen”, kommenterede Lena Erixon”, vel vidende at det er FMV der ejer alle tegninger samt viden om den vigtige stirlingteknik.

Herefter begyndte Saab at rekruttere nøglepersoner fra Thyssen Krupp, som reagerede med at give bonus til personale, som lovede at blive. Nu forhandler begge virksomheder med hinanden om et salg af de svenske værfter.
Det forlyder, at Saab takkede nej, da den svenske stat solgte det daværende Kockums for 15 år siden. Siden da er det lykkedes for Saab at udvikle kampflyet Gripen til en eksportsucces, samtidigt med at den sikkerhedspolitiske situation har gjort Kockums ubåde mere interessante. Saab har allerede en forretningsgren inden for marinefartøjer med en omsætning i milliardklassen. (News Øresund)

 

Fakta: svensk ubådsfremstilling
Thyssen Krupp Marine Systems AB hed frem til sidste år Kockums og fremstiller ubåde og kampfartøj. Hovedkontoret ligger i Malmö og værftet i Karlskrona samt et underjordisk værft på Muskö i den sydlige skærgård af Stockholm. Virksomheden har omkring 900 ansatte i Sverige. Kockums ubåde udrustes med stirlingmotorer, der gør bådene lydløse under vandet, mens værftet har udviklet en avanceret stealthteknik, der gør kampfartøjerne svære at opdage med hjælp af radar.

Læs mere

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Aktuelle nyheder

Sverige7 dage ago

Skift på Stockholms boligmarked – fra mangel til tomme lejelejligheder uden for indre by

Et dramatisk skift. Sådan beskriver Dagens Nyheter udviklingen på Stockholms boligmarked. Tidligere var det meget svært at finde en lejelejlighed...

Øresund1 uge ago

Rejserekord: Øresundstog er vokset fra København-Malmø til at dække hele Sydsverige – med et mål om en stigning på 250 pct. i 2050

Tirsdag var det ikke kun Øresundsbroen, men også trafikken med Øresundstog, der fyldte 25 år. Fra kun at have kørt...

Sverige1 uge ago

Svenske Trafikverket har af regeringen fået til opgave at undersøge trafikstrømmen i Skåne forud for åbningen af Femern Bælt-tunnelen i 2029

Dagen før Öresundsbrons 25-års jubilæum fik Trafikverket af den svenske regering til opgave at udvikle arbejdet med at sikre effektive...

Infrastruktur1 uge ago

Statsministererklæring da broen fejrede 25 år – fokus på sikkerhed og øget mobilitet

Limhamn. Mobiliteten på tværs af Øresundsregionen skal styrkes. Det vedtog den danske statsminister Mette Frederiksen (S) og den svenske statsminister...

Danmark1 uge ago

Kongelig glans over Brofirandet

Lernacken/Amager. Det svenske og det danske kongepar deltog i tirsdagens 25-års jubilæumsfejring af Öresundsbron. Både ved Lernacken og på Amager...

Øresund1 uge ago

Kagekalas, da Øresunddirekt fylder 25 år

I 25 år har Øresunddirekt hjulpet folk på begge sider af Øresund med at finde rundt i spørgsmål om job...

Danmark1 uge ago

Öresundsbrons levetid kan fordobles

Öresundsbrons levetid kan fordobles – fra 100 til 200 år. Det viser ny forskning fra Lunds Universitet. I 2021 kontaktede...

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.